Suoraan sisältöön

Aikuisten liikunta

Liikuntasuosituksen mukaan 18- 64-vuotiaiden on suositeltavaa harrastaa kestävyyskuntoa kohottavaa liikuntaa vähintään kaksi ja puoli tuntia viikossa tai raskaampaa liikuntaa tunti 15 minuuttia viikossa. Harjoittelun tulee kestää yhtäjaksoisesti vähintään 10 minuuttia kerrallaan.

Kestävyyskuntoharjoittelun lisäksi lihasvoimaa ja liikkeenhallintaa tulee harjoittaa kaksi kertaan viikossa. Näitä harjoituksia on helppo toteuttaa esimerkiksi kuntosalilla ja erilaisissa jumpissa sekä peleissä.

Myös erityisryhmissä liikkuville on omat liikuntasuositukset. Niissä liikunnan määrä ja teho on sama kuin aikuisille yleensäkin. Suosituksen poikkeavat vain liikuntalajien osalta. Kaikille on hyötyä riittävän tehokkaasta liikunnasta sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa sekä toimintakyvyn ylläpitämisessä ja parantamisessa.

Monipuolista tarjontaa ohjatuissa ryhmissä

Jyväskylän kaupungin liikuntapalveluilla on tarjolla aikuisille erilaisia sali-, kuntosali- ja vesiliikunnan ryhmiä. Ryhmiin voi tulla ilman ennakkoilmoittautumista (ellei muuta mainittu) ja osallistua kertamaksulla. Ryhmiä järjestetään pääosin AaltoAlvarissa, Wellamon uimahallissa, ja Kuokkalan Graniitissa.

 Saliliikunta

Saliliikunta tarkoittaa liikuntatiloissa järjestettyjä ryhmiä, kuten erilaisia jumppia, lihaskuntotunteja, kehonhuoltoa ja tanssia. Tarjontaa on laidasta laitaan, niin kevyitä ryhmiä liikuntaa aloitteleville kuin vauhdikkaita ja tehokkaita ryhmiä haasteita kaipaaville.

Ryhmät ovat avoinna kaikille, ja mukaan voi aina tulla myös ensikertalaisena. Ohjaajien asiantuntevalla opastuksella voit tutustua erilaisiin liikuntamuotoihin kuten kahvakuulaan tai kuntonyrkkeilyyn myös kurssien muodossa.

Vesiliikunta

Vesiliikunta sopii kaikille. Vesiliikunta on tehokas liikuntamuoto, joka on samalla nivelystävällistä ja kokonaisvaltaista. Liikuntapalvelut järjestää vesiliikuntaryhmiä esimerkiksi painonpudottajille, tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsiville, kevyemmin liikuntaa aloitteleville mutta myös tehokasta treeniä kaipaavillekin.

Ryhmiä on niin matalassa altaassa kuin syvässäkin vedessä, jolloin käytetään vesijuoksuvyötä.

Kuntosaliharjoittelu

Kuntosaliharjoittelua voi aloittaa kuntosaliharjoittelun perusteisiin perehdyttävällä KuntosaliStartti- kurssilla tai kysyä opastusta laitteisiin tai harjoitteluun liikunnanohjaajilta. Liikunnanohjaajat perehdyttävät ohjaaja paikalla – vuorolla niin aloittelevia kuntosalilla kävijöitä kuin kokeneempiakin harrastajia ilman erillistä maksua. Vuoroja on tarjolla AaltoAlvarissa, Wellamossa ja Kuokkalan Graniitissa.

Liikuntapalvelut järjestää kuntosaliryhmiä myös esimerkiksi painonpudottajille sekä selkäongelmien kanssa kamppailevillekin.

Kilokaarti

Kilokaarti® on pysyviin elämäntapojen muutoksiin tähtäävä painonhallintaryhmä. Ryhmän tavoitteena on antaa ideoita painonhallintaan ja saada tukea elämäntapamuutokseen. Kurssilla on mahdollisuus saada myös henkilökohtaista ohjausta liikuntaneuvontakäynneillä. Kurssi koostuu eri teemoja sisältävistä ryhmäkerroista, joilla tutustutaan kuntosaliharjoitteluun ja muihin monipuolisiin liikuntamuotoihin. Kurssi sisältää kehonkoostumusmittauksen sekä ravitsemusterapeutin ohjaaman keskustelukerran ravinnon merkityksestä painonhallinnassa. Kilokaartin kurssit ja ryhmät ovat tarkoitettu ylipainoisille, joilla painoindeksi on yli 28, eikä estettä liikunnan aloittamiselle.

Wire liikunta työttömille työnhakijoille

Wire työttömien työnhakijoiden liikuntaryhmiin ilmoittaudutaan paikan päällä. Ryhmät ovat maksuttomia työttömille ja ryhmiin voi ilmoittautua koko kauden. Poikkeuksena ennakkoilmoittautuminen maksulliseen vesivoimisteluun muiden Wire – liikuntaryhmien yhteydessä.

Erityisliikunta

Aikuisten erityisliikunnan tarjonnasta löytyy harrastusryhmiä kehitys-, liikunta- ja aistivammaisille suunnattuja uintiryhmiä, saliliikuntaa ja peliryhmiä. Näistä löytyy lisätietoja oikealla olevista linkeistä.

Pitkäaikaissairaiden ja tuki- ja liikuntaelinoireisten liikunta

Liikuntapalveluilla on tarjolla myös omia liikuntaryhmiä pitkäaikaissairaille sekä tuki- ja liikuntaelinoireisille. Pitkäaikaissairaiden ryhmät ovat avoimia sekä työikäisille että iäkkäille. Näihin ryhmiin kuuluu esimerkiksi vesijumppa sydän- ja verenpainetautia sairastaville sekä diabeetikoille. Tuki- ja liikuntaelinoireisille tarjolla on mm. vesijumpparyhmiä sekä selkäkuntokouluja.

Mieli Virkeäksi mielenterveyskuntoutujien liikunta

Mieli Virkeäksi mielenterveyskuntoutujien ryhmiin ilmoittaudutaan paikan päällä. Ryhmät ovat maksuttomia ja ryhmiin voi ilmoittautua koko kauden. Poikkeuksina ovat maksulliset vesivoimisteluryhmät joihin ennakkoilmoittautuminen sekä maksullinen Kansalaisopiston naisten kuntojumpparyhmä.

Tapahtumat

Ilmoittautuminen

Liikuntaneuvonta

Liikunta-avustajakortti

Hankkeet

Terveyttä ja hyvinvointia edistävät liikuntapalvelut

ohjattu.liikunta[at]jkl.fi

Palveluesimies
Kirsi Pelo-Arkko, p. 014 266 4265

Vastaavat liikunnanohjaajat
Terveysliikunta:
Elina Oinonen, p. 014 266 7736
Erityisliikunta:
Heli Sohkanen, p. 014 266 4272
Uimaopetus:
Eero Simonen, p. 014 266 4262

Sähköpostit: etunimi.sukunimi[at]jkl.fi

Liikuntainfo, p. 014 266 4257, liikunta.info[at]jkl.fi

Ajankohtaista

Uimahallikuljetukset käynnistyvät 25.9.

Lisätietoja

LiikuntaLaturi syyskausi starttaa 4.9.

Lisätietoja

Ohjatun liikunnan syyskausi käyntiin 4.9.

Lisätietoja

Jyväskylän julkisten rakennusten esteettömyystiedot kartalla

Lue lisää

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 Sivun alkuun Tietoja sivustosta