Suoraan sisältöön
Jyväskylän kaupunki > Kirjasto, kulttuuri, museot > Kirjasto > Näin käytät kirjastoa > Kirjasto-opas selkokielellä

Lyhyt kirjasto-opas

Kirjastoissa on kirjoja, lehtiä, nuotteja, videoita ja muuta aineistoa.

Kaikki voivat lukea, kuunnella tai lainata niitä.

Kirjastot ovat avoinna kaikille

Kirjastokortti on maksuton ja sen saa esittämällä kuvallisen henkilötodistuksen.

Jyväskylän kaupungilla on 15 kirjastoa.

Lisäksi kirjastoautoilla on pysäkkejä eri puolilla kaupunkia.

Kirjastot ja aukioloajat

Suurin kirjastoista on pääkirjasto. Pääkirjasto on aivan kaupungin keskustassa.

Keskustan kartta

Pääkirjaston lasten-, aikuisten- ja musiikkiosastot ovat avoinna jokainen arkipäivä.

Lehtilukusali on auki myös sunnuntaina.

Kirjastoista voit lainata

Kirjastoista voit lainata kotiin kirjoja, cd-levyjä, kielikursseja ja elokuvia.

Kirjastoista löytyy myös äänikirjoja, isotekstisiä kirjoja ja selkokirjoja.

Lainat palautetaan kirjastoon laina-ajan loppuessa.

Eri aineistojen laina-ajat.

Kirjastoissa voit lukea

Kirjastoissa voit lukea suomalaisia ja ulkomaisia sanomalehtiä sekä aikakauslehtiä.

Kirjastoissa voi myös lukea ja tutkia sanakirjoja ja muita tietokirjoja, karttoja ja lakeja.

Kirjastoissa voit kuunnella

Kirjastoissa voit kuunnella musiikkia, satuja ja kielikursseja.

Kirjastoissa on tietoa

Kirjastonhoitajat auttavat, kun etsit kirjoja tai tietoa.

Kirjaston tietokannasta voit etsiä myös itse aineistoa.

Aaltokirjastojen aineistohaku. Kirjasto antaa tiedonhakukoulutusta.

Kirjastoissa on internet

Kirjastoissa on Internet-koneita, joilla voit lukea sähköpostisi tai etsiä tietoa verkosta.

Kirjastoissa on tapahtumia

Kirjastoissa on lapsille satutunteja ja teatteriesityksiä.

Aikuisille on myös erilaisia esityksiä ja tapahtumia.


 
Aalto-kirjastot
Hae kirjoja, levyjä jne...
Tarkennettu haku
Lainojen uusinta

Selkosivut eri kielillä (pdf)

Burma (Burmese)
Englanti (English)
Kurdi
Persia (Persian)
Ranska (French)
Swahili
Thai
Venäjä (Russian)

Selkokirjoja kirjastossa (pdf).

Yhteystiedot:
Jyväskylän kaupunginkirjasto -
Keski-Suomen maakuntakirjasto
Vapaudenkatu 39-41
puh. (014) 266 4123 (lainaus)
(014) 266 4104 (neuvonta)
PL 50, 40101 Jyväskylä
etunimi.sukunimi@jkl.fi

Palautetta kirjastolle

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2012 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta