Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Pääsymaksut ja aukioloajat

KESKI-SUOMEN MUSEO ON SULJETTU PERUSKORJAUKSEN VUOKSI 2017-2019.

Ks. myös
poikkeavat aukioloajat.

Saapumis- ja pysäköintiohje »

Tilaa Keski-Suomen museon uutiskirje
Yhteystiedot

 Keski-Suomen museo

 Keski-Suomen museo

Keski-Suomen museo

Näyttelyt ja opetus
Museon info
PL 634, 40101 JYVÄSKYLÄ
Puhelin (014) 266 4346

Toimisto, arkistot, tutkimus ja kulttuuriympäristön hoito sekä maakunnallinen museotyö
Vapaudenkatu 28, 1 krs.
PL 634, 40101 JYVÄSKYLÄ
Avoinna ma-pe klo 9-16
Puhelin (014) 266 4349

Kokoelmat ja konservointi
PL 634, 40101 JYVÄSKYLÄ
Puhelin (014) 266 4361, (014) 266 4351

Jyväskylä - kaupunkiko sekin on? -perusnäyttelyyn liittyviä tehtäviä

Yläasteet ja opiskelijat | Esikoulut ja ala-asteet | Ohjeita museokäyntiä varten

Yläkoulut, lukiot, ammattiopisto jne.

Seuraavat laajemmat pohdinnalliset tehtävät voi tehdä myös ryhmätehtävinä. Käytä vastausten löytämiseen maltillisesti aikaa.

Kaupunkikuvan muutos

1. Kulje näyttelyn läpi tutkien kuvia, valokuvia ja pienoismalleja. Kuvaile Jyväkylän kaupunkia eri vuosikymmeninä. Miltä kaupunki näytti heti perustamisen jälkeisinä vuosikymmeninä? Entäpä 1880-luvuilla? Mitä muutoksia on tapahtunut 1950-luvulle mentäessä?

2. Tarkastele näyttelyssä Jyväsjärven rannan kehittymistä. Kierrä näyttely rauhassa. Tarkastele kuvia, valokuvia ja pienoisnäyttelyitä vuosilta 1805, 1885, 1936 ja 1952. Kuvaile, miten mielestäsi Jyväsjärven ranta on muuttunut siitä kun kirkkoveneillä ennen kaupungin perustamista saavuttiin Cygnaeuksen puiston kohdalla sijainneeseen puiseen pieneen kappelikirkkoon?

3. Tarkastele näyttelyn pienoismalleja. Milloin ja miten Jyväskylän puukaupungin ilme alkoi vähitellen muuttua? Kuvaile myös, mitä eroja huomaat Jyväskylän kaupunkikuvassa verrattuna vuoden 1952 kaupunkikuvaan?

Keski-Suomen museon perusnäyttelyä. Kuva Pekka Helin.

Koti ja muuttuvat elinkeinot

1. Vertaile 1800-luvun loppupuolen kauppiaan talon keittiötä ja ruokasalia 1940-luvun hellahuoneeseen, 1960-luvun nuoren perheen kotiin ja omaan kotiisi. Mitä yhtäläisyyksiä ja eroja huomaat kiinteässä sisustuksissa (tapetit, ovet, ikkunat, lämmityslaitteet jne.), huonekaluissa ja muissa esineissä sekä huoneiden käytössä?

2. Kerro jyväskyläläisistä porvariskodeista ja niiden sisustuksista.

3. Kerro, mitä kaikkea touhuttiin jyväskyläläisissa pihoissa ja puutarhoissa.

4. Tarkastele aikakausitornien avulla esinekulttuurin muuttumista 1840-luvulta 1960-luvulle. Teemoina ovat muoti, sisustustyylit, nautintoaineet, henkilökohtaiset pikkuesineet, leikkikalut ja jalkineet.

5. Etsi tietoja ja pohdi Jyväskylän kehitystä teollisuuskaupunkina 1800-luvun lopulta alkaen.

6. Katso vuoden 1952 pienoismallin äärellä elokuva TYÖN JA TOIMEN KAUPUNKI. Mitkä asiat elokuvan perusteella tekevät Jyväskylästä kulttuuri- ja koulukaupungin? Mitä teollisuutta Jyväskylässä oli 1960-luvun alussa ja mitkä tuolloin toimineista yrityksistä ovat edelleenkin olemassa (apuna vaikkapa puhelinluettelo)?

7.Tutki näyttelyn valokuvia ja vanhoja lehti-ilmoituksia.
Mitä muutoksia kaupankäynnissä / kaupankäyntitavassa tapahtui 1800-luvun loppuvuosikymmenillä? Pohdi myös muutoksen syitä.

8. Mitä kauppojen näyteikkunat kertovat omasta ajastaan? Voit pohdiskella myös eroja nykypäivän näyteikkunoihin.

Jyväskylä koulujen, kulttuurin ja urheilunkaupunkina

1. Milloin perustettiin Jyväskylän Ylä-alkeiskoulu? Missä se sijaitsi ja mitä erityistä sen opetuksessa oli?

2. Minkä nimiseksi Jyväskylän Ylä-alkeiskoulu muuttui 1862? Entäpä vuonna 1873?

3. Mikä merkitys oli kansakoulunopettajaseminaarin perustamisella Jyväskylään? Milloin se perustettiin ja mitä erityistä sen opetuksessa oli?

4. Ketä kutsuttiin Suomen kansakoulun isäksi? Kerro jotain myös Jyväskylän Lyseon ja Jyväskylän seminaarin opettajakunnasta ja heidän saavutuksistaan.

5. Kerro Jyväskylän tyttökoulusta.

6. Kuka oli Wolmar Schildt? Kerro hänen saavutuksistaan.

7. Kerro Jyväskylästä koulutuksen, kulttuurin ja urheilun kaupunkina.

8. Milloin alkoi ns. sporttiharrastukset Jyväskylässä. Kerro jyväskyläläisestä urheilusta vuosikymmenien ajalta.

Kaupungin kirkko, tori, apteekki. Keski-Suomen museon kuva-arkisto

Kirkkoon, kirjastoon ja huvituksiin

1. Kerro Jyväskylän kirkoista. Missä on sijainnut pieni kirkko ennen kaupungin perustamista? Pohdi, mistä se on rakennettu ja mihin muotoon? Entäpä nykyinen kaupunginkirkko? Kerro sen vaiheista. Mitä muita kirkkoja on sijainnut ja sijaitsee nykyisen Jyväskylän kaupungin alueella?

2. Mitkä olivat kirkkojen lisäksi Jyväskylän ensimmäiset julkiset rakennukset ja missä ne sijaitsivat?

3. Kerro Harjusta, sen rakennuksista ja tapahtumista yli sadan vuoden ajalta?

4. Kerro esimerkkejä jyväskyläläisesta musiikki- ja seuraelämästä sadan vuoden ajalta.

Eskarit ja alakoulut

Entisajan koti

1. Valitse yhdestä näkemästäsi vanhasta huoneesta sinua kiinnostava esine. Piirrä esineestä kuva.Voit miettiä vastauksia myös seuraaviin kysymyksiin:
Missä huoneessa valitsemasi esine on? Mikä se on? Miksi se kiinnosti sinua? Tunnistatko mistä aineesta se on tehty? Mihin sitä on käytetty? Onko samanlaisia esineitä vielä olemassa nykyajan ihmisillä?

2. Tutki kauppiaan keittiötä. Miltä ajalta keittiö on? Kuvaile ja/tai piirrä kauppiaan keittiön asitoita, hella, ruokatarvikkeita jne. Pohdiskele eroja nykyiseen keittiöön.

3. Tutki kauppiaan talon ruokasalia. Mitä luulet, keitäsiellä asui? Valitse ruokasalista yksi esine ja kuvaile sitä ja/tai piirrä sen kuva. Onko esine jotenkin erityinen? Sopisiko esine sinun kotiisi?

4. Keitä on mahtanut asua Mäki-Matin työläiskodissa. Kuvaile heidän elämäänsä ja iltapuhteita. Miten siellä on tehty ruokaa, nukuttu ja vietetty iltaa.

5. Vertaa 1960-luvun kerrostalon olohuonetta ja keittiötä oman kotiisi. Mitä kodinkoneita keittiöstä ja olohuoneesta löytyy. Muistele, kuinka monta kodinkonetta löytyy omasta kodistasi.

6. Etsi näyttelystä 1800-luvun valokuva, jossa on kuusi toisella luokalla olevaa tyttöoppilasta. Kuvittele, millaisia heidän koulupäivänsä olivat. Miten ne erosivat omasta koulupäivästäsi? Mitä luulet, miten olisit viihtynyt näiden tyttöjen koulussa?

Luistinrata Jyväsjärven jäällä,1910-luku. Keski-Suomen museon kuva-arkisto

Jyväskylän historiaa

1. Milloin Jyväskylän kaupunki perustettiin?

2. Kuka oli tuolloin Venäjän keisarina ja Suomen suuriruhtinaana?

3. Minkälaista väkeä muutti vasta perustettuun kaupunkiin? Mitä he olivat ammatiltaan?

4.Piirustustehtävä
a) Piirrä leipurin kyltti
b) Piirrä kolme esinettä hopeasepän verstaasta

6. Millä kielellä opiskeltiin Jyväskylän Lyseossa, Jyväskylän opettajaseminaarissa ja tyttökoulussa?

7. Mitä kaikkea piirilääkäri Wolmar Schildt teki työhuoneessaan?

5. Minkä kaupan keskus Jyväskylästä tuli 1800-luvun jälkipuolella

5. Tutki 1880-luvun Jyväskylän kaupungin pienoismallia. Miten kaupunki on rakennettu? Mistä aineesta talot ovat tehty ja minkähän takia talojen tonttien takalaidassa mahtaa olla puurivistöt? Mitä tuttuja rakennuksia tunnistat pienoismallista?

6. Minkä nimiset laivat näet pienoismallissa vuodelta 1936?

7. Minne rakennettiin Valtion kivääritehdas? Entäpä Valtion tykkitehdas?

8. Kerro, miten sota näkyi koulujen toiminnassa?

9. Monet työt tehtiin sota-aikana talkootyönä. Mitkä asiat kadunkulmassa olleen mainoskyltin mukaan käyvät mottitalokoissa käsikkäin?

10. Tutki vuoden 1952 Jyväskylän kaupungin pienoismallia.
a) Mitä tuttuja asioita huomaat?
b) Tutki Harjun ja Jyväsjärven välistä aluetta mitä siinä on erilaista verrattuna nykyaikaan?
c) Miten Lutakon alue eroaa nykyisestä

Kaikki tehtävät voi tehdä omatoimisesti. On myös mahdollista varata opastus, eräänlainen johdatus kysymysten teemoihin.
Tiedustelut: museolehtori Tuula Vuolio-Vallenius (014) 2664363 tai tuula.vuolio-vallenius[at]jkl.fi

 
Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta