Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Palvelut ikääntyville » Palvelut ikääntyville: Uutinen » Seniorimessuvierailta kysyttiin ikääntyneiden palvelujen tiedottamisesta

Seniorimessuvierailta kysyttiin ikääntyneiden palvelujen tiedottamisesta

Maanantaina 2. lokakuuta Jyväskylän kaupunginteatterilla vietettiin vanhustenviikon perinteisiä seniorimessuja. Messuilla Jyväskylän kaupungin sekä eri palveluntuottajien ja yhdistysten toimijat esittelevät toimintojaan. Messuille osallistui päivän aikana noin 1500 kävijää.
Messuilla kävijöiltä kyseltiin vanhuspalvelujen viestinnästä. Kyselyssä haluttiin selvittää saadaanko Jyväskylässä riittävästi tietoa ikääntyneiden palveluista ja mitä kautta tietoa parhaiten saadaan. Messukävijöistä kyselyyn vastasi 127 henkilöä.

Vastaajista 80 henkilöä kertoo saavansa riittävästi tietoa palveluista. Eniten tietoa on saatu palveluoppaasta (96 vastaajaa), Jyväskylän kaupungin tiedotuslehdestä (91 vastaajaa), paikallisista sanomalehdistä (80 vastaajaa), kuten Suur-Jyväskylän lehdestä, Keskisuomalaisesta ja Korpilahti-lehdestä sekä suoraan vanhuspalvelujen toimintayksiköistä (43 vastaajaa). Näiden kanavien kautta tietoa toivotaan myös jatkossa. Tietoa mainittiin saatavan myös muun muassa eläkekerhoista ja ystäviltä.

Jyväskylän kaupungin verkkosivut ja sosiaalinen media ovat yleistyneet tiedon jakajana

Kyselyn tuloksista voidaan päätellä, että ilmapiiri sosiaalisen median käytöstä tiedotuskanavana on muuttunut ikääntyvien keskuudessa. Messuilla kyselyyn vastanneista yli kolmasosa käyttää sosiaalista mediaa, lähinnä facebookia.
Facebookin kautta tietoa saa ja toivoo saavansa myös tulevaisuudessa 15 % vastaajista.
Verrattuna vuosi sitten seniorimessuilla tehtyyn kyselyyn, muutos on ilahduttava. Viimevuotisessa kyselyssä vain yksi vastaaja toivoi tietoa facebookin kautta.
Messuilla jaettiin vanhuspalvelujen ja ikääntyneiden päiväkeskusten facebook-esitettä ja opastettiin ikäihmisiä kuinka sivustot löytyvät ja mitä tietoa niiden kautta saa.

Myös kaupungin verkkosivujen kautta etsitään ja halutaan saada tietoa selkeästi enemmän, kuin viimevuotisen kyselyn vastauksissa. Vastaajista 35 % etsii tietoa verkkosivujen kautta.

YLE Keski-Suomen alueuutisia ja paikallista radiota seuraa myös moni vastaajista ja niiden kautta tietoa ikääntyneille suunnatuista toiminnoista toivotaan jatkossakin.

Hyviä parannusehdotuksia tiedotukseen messukävijöiltä

Kyselyssä messukävijät ehdottivat parannukseksi esimerkiksi palveluoppaan postittamista ikääntyneille kotiosoitteeseen. Tiedotuslehden toivottiin ilmestyvän nykyistä useammin.
Osa ikääntyneemmistä vastaajista toivoi henkilökohtaisempaa tiedonjakoa. Muun muassa palveluohjaajan kotikäyntiä ehdotettiin parantamaan tiedonkulkua ikäihmisille.

Kyselyn tulosten pohjalta huomattiin, että tärkeimmät kanavat tiedonjakoon Jyväskylässä ikäihmisille on vuosittain päivitettävä palveluopas sekä joka kotiin viisi kertaa vuodessa jaettava tiedotuslehti. Se on hyvä asia, koska näiden tiedotuskanavien kehittämiseen kaupungissa on tänä vuonna kiinnitetty erityistä huomiota.

Tiedotuslehden jakelusta tuli muutamalta vastaajalta moitteita. Lehteä ei jaeta kaikilla Jyväskylän alueilla joka postiluukkuun. Ongelmia on muun muassa keskustan alueella sekä Palokassa ja Kortepohjassa. Messuvierailta tullutta palautetta viedään eteenpäin.

Lisätietoa: vanhuspalvelujen palvelujohtaja Maarit Raappana, puh. 014 266 3634

4.10.2017Sanna Siniluhta

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje