Suoraan sisältöön
Jyväskylän kaupunki > Keskustelu > Jyväskyläläinen > Toimeentulotuen päätöksen saamisen vaikeus

Toimeentulotuen päätöksen saamisen vaikeus

Kirjoittaja Viesti
1. Rahaton
21.05.2009 16:35
2 vuotta sitten
Miksiköhän edelleen toimeentulotukipäätöksen saaminen kestää noin kuukauden ??
Paikallinen valtalehti Keskisuomalainen uutisoi jo aikaisemmin että ..Johtavan sosiaalityöntekijän Hilkka Saarelan mukaan päätöksen saaminen on nopeutunut kahdeksaan arkipäivään..mutta käytäntö on sitten kuitenkin toinen..kukahan puhuu muunneltua totuutta..kun päätöksen saaminen todellisuudessa kestää 21-39 päivää ? ( aikamäärät 21-39 pv on kirjattu oman ja erään ystäväni todellisen kokemuksen mukaan )

MIKSI LAKIA RIKOTAAN TOISTUVASTI ?? (Lain mukaan päätös on saatava seitsemän arkipäivän kuluessa)

Uusikin hakemus pitäisi taas laittaa..mutta kun ei ole tullut edellisestäkään hakemuksesta päätöstä !!?????

Kerran olen soittanut omasta hakemuksestani..ja kysynyt että onkohan se missä vaiheessa..niin ko.virkailija vastasi että..."Lainaa ystäviltä ja kavereilta" rahaa ..ja että päätös tulee sitten joskus myöhemmin..kunhan ehtivät käsitellä asiaani..tuossa soittovaiheessani oli kulunut hakemisen jättämisestä soittooni 19 päivää...kysymyksessä omalla kohdallani on toimeentulotuen jatkohakemus..joten perusasiat on jo virkailijoilla tiedossa

Pitääkö siis omien kavereideni ja ystävieni osallistua sosiaalitoimen kustannuksiin ..rahoittamalla mm: asumismenojani / ruokakulujani..etc ???
Olen jo jotunutkin lainaamaan rahaa ..milloin mistäkin..tosin eräs ystäväni jo kieltäytyi lainaamasta sanomalla että.." Ei luota enää Jyväskylän sosiaalitoimen maksukykyyn "

Huomionarvoista tilanteessa on vielä se että kaikki mahdolliset paperit ja liitteet ovat olleet aina mukana hakemuksessani..ja moneen kertaan tarkistettuna!

Olen myös kuullut tapauksista muille käyneenä..että sosiaalitoimi.."hukkaa " jonkun paperin ja sitten usean viikonpäästä tulee ilmoitus kirjeenä..että se ja se paperi puuttuu..ja odottavat sitä !
Mutta tosiasiassa se tuntuu siltä että..näin yritetään syyllistää toimeentulotuen hakijaa itseään..ettei muka ole ollut kaikkia papereita mukana..ja samalla kirkastaa ko.viraston mainetta..että kaikki pelaisi hyvin !

Kuulin myös sellaisen väittämän jokinaika sitten että Jyväskylän kaupunginhallitus on kieltänyt..suuntaamasta apua hakemusten käsittelyyn esim:sijaisten palkkaamisen lomien ajoiksi..täysin tietoisena siitä että niukoissa rahavaroissa olevien..( noin 6000 Jyväskyläläistä )..elämä käy sietämättömäksi..lapsien jäädessä ilman ruokaa..vuokraien rästiintyessä.. ihmisten syrjäytyessä entisestään..päihteiden käytön lisääntyessä perheissä taloudellisen epätoivon keskellä..etc
Ja loppujen lopuksi noiden seurannaisvaikutusten johdosta Jyväskylän heikompiosaisten sairaudet lisääntyvät..aiheuttaen yhä suurempia kustannuksia Jyväskylän kaupungille sekä valtiolle !

Nyt olisi ainakin kaikkien toimeentulotuensaajien aika ruveta harkitsemaan..äänestyskäyttäytymisellään..että saataisiin ne virkamiehet/naiset pois luottamustehtäviostään... rikkomasta lisää lakeja !!!

T:työtön ja rahaton paljasjalkainen Jyväskyläläinen

2. Rahaton kulkija.
30.01.2010 09:51
2 vuotta sitten
Kiitos hyvästä ja sopivasti osuvasta kirjeestäsi Nim.merk. työtön ja rahaton, olen itse myös aivan samanlaisessa tilanteessa kuin sinäkin ja tietääkseni on moni muukin pitäiskö järjestää joku pimeä työ paikka johon kaikki työttömät ja soppalan jonossa jonottajat ainoastaan pääsisi? T: myös työtön ja P,A, jyväskyläläinen.
Siirry foorumille:

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2012 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta