Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Vaajakummun yhtenäiskoulun 6 A-luokan oppilaat tuunasivat Jyväskylän roska-astioita

Vaajakummun yhtenäiskoulun 6 A-luokan oppilaat tuunasivat Jyväskylän roska-astioita

Vaajakummun yhtenäiskoulun 6A-luokka rupesi syksyllä 2017 miettimään omaa, lähiympäristöön toteutettavaa, uuden opetussuunnitelman mukaista ympäristöopin ja yhteiskuntaopin vaikuttamisprojektia. Keskusteluissa yhteiseksi vaikuttamisaiheeksi valikoitui ympäristönäkökulma. Siihen liittyen oppilaat keksivät keinoja, miten tehdä näkyväksi ympäristöä kuormittavia asioita, kuten roskaamista ja monien ihmisten piittaamattomuutta ympäristön siisteydestä. Lukuisten hyvien ehdotusten joukosta luokka äänesti lopulta projektikseen roskisten tuunauksen visuaalisesti houkuttelevimmiksi.

Luokka ehdotti opettajansa Jenna Ohra-ahon johdolla Jyväskylän kaupungille roskapönttöjen kuvittamista maalaamalla niin, että ne houkuttelisivat ihmisiä laittamaan roskat roskiin. Jyväskylän kaupunki pyysi kuitenkin miettimään hankkeelle vaihtoehtoista toteutustapaa. Yleisten alueiden roska-astioita on sotkettu maaleilla ja tusseilla ympäri Jyväskylää, joten lupaa roskapönttöjen koristeluun maalaamalla ei voitu sen vuoksi antaa. Syntyi idea roskistarroihin, jotka on helppo erottaa roskapönttöjen töhrimisestä ja vandalismista.

Tarrat roskiksiin suunniteltiin ja toteutettiin 6A-luokan kuvataiteen tunnilla syksyn aikana. Tarraprojektissa käytettiin sekä perinteisiä että digitaalisia kuvataiteen menetelmiä. Oppilaat äänestivät neljä parasta ideaa jatkokehitykseen. Kun kuvat oli viimeistelty, Jyväskylän kaupunki painatti niistä tarrat oppilaille roskiksiin kiinnittämistä varten.

Projektin seuraava vaihe oli suunnitella, mihin kaikkialle tarroja laitettaisiin Vaajakummun roskisten lisäksi. Kaupunki toimitti koululle tietoa ja karttoja Vaajakosken alueen roska-astioista, ja niiden avulle oppilaat ovat suunnitelleet reittiehdotukset tarrojen kiinnittämiseksi. Tarroja kiinnitetään viimeisten koulupäivien aikana kahdella eri pyöräretkellä. Mittakaavan käyttö ja etäisyyksien laskeminen oli juuri opiskeltu matematiikassa, joten realististen reittisuunnitelmien laskeminen oli oppilailla hallussa. Myös Google Maps auttoi ajankäytön suunnittelussa. Ennen pyöräretkeä oppilaat opiskelevat liikenneturvallisuusasioita fillarilla.fi -oppimisympäristössä.

– Vaajakummussa pidettiin maaliskuussa 2018 kevätmarkkinat, joissa 6A-luokalla oli kolme erilaista yritystä. Näiden yritysten tuotolla olemme jo järjestäneet luokalle yhteistä puuhaa ja rahaa on vielä jäljellä pyöräretkien eväisiin. Oppilaat ovat odottaneet kuin kuuta nousevaa sitä päivää, kun pääsevät viemään tarrat niille tarkoitetuille paikoille. Ensimmäinen pyöräretki oli keskiviikkona 23.5. ja sen jälkeen kaupunkilaiset ovat voineet bongailla tarroja Vaajakosken ja Jyskän alueen roskapöntöistä, kertoo luokanopettaja Jenna Ohra-aho.

Oppilaat, opettaja sekä projektiin Jyväskylän kaupunkirakenteen toimialalta osallistuneet työntekijät ovat lopputulokseen erittäin tyytyväisiä. Tarrojen uskotaan ja toivotaan innostavan lähiympäristön asukkaita huolehtimaan paremmin ympäristön siisteydestä ja sitä kautta oman itsensä hyvinvoinnista.

Lisätiedot:

- luokanopettaja Jenna Ohra-aho, p. 050 345 5442, jenna.ohra-aho[at]jkl.fi

- katupäällikkö Tuula Smolander, p. 014 266 5137, 050 590 1032, tuula.smolander[at]jkl.fi

28.5.2018Kristiina Pentikäinen

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje