Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Uusia pyöräbaanoja Jyväskylään

Uusia pyöräbaanoja JyväskyläänKartalla tulevat pyöräbaanareitit kuvattuina

Pyöräilyn edistämisen keihäänkärkenä Jyväskylässä on yhdeksän pyöräbaanan toteuttaminen keskustan ja eri kaupunginosien välillä. Liikennejärjestelyjä muutetaan keskustan alueella ensi kesänä. Yliopistonkadulle toteutetaan ajoradasta erotetut yksisuuntaiset pyörätiet Kilpisenkadun ja Vaasankadun välille. Samalla kävelijät saavat omat, vain jalankululle varatut väylät molemmin puolin Yliopistonkatua. Saneerauksen yhteydessä nykyinen kaksikaistainen osuus Harjun puolelta välillä Kilpisenkatu – Vaasankatu muutetaan yksikaistaiseksi autoilijoille.

Liikennemuutosten myötä vapautunut tila hyödynnetään toteuttamalla leveä keskisaareke istutuksineen, joka palvelee hulevesien viivytystä. Yliopistonkadun saneeraaminen toteutetaan kolmessa eri vaiheessa, ensimmäinen osuus välillä Cygnaeuksenkatu – Vaasankatu rakennetaan jo tulevana kesänä.

– Tulevan liikennesaneerauksen taustana on Jyväskylän keskustan liikennesuunnitelma, jossa ajatuksena on keskustaa kiertävä kehäkatuverkko. Kehäkatuverkon sisäpuolista aluetta halutaan kehittää kävelypainotteisena alueena keskustan viihtyisyyden ja elinvoimaisuuden lisäämiseksi, kertoo liikenneinsinööri Timo Vuoriainen.

Kehäkatuverkon toteuttamiseksi Vaasankatu muutetaan kaksisuuntaiseksi autoilijoille Kauppakadun ja Ylipistonkadun välisellä osuudella. Vaasankadun kaksisuuntaistamisen myötä toteutuu Vaasan-, Hannikaisen-, Kalevan- ja Yliopistonkaduista keskustaa kiertävä autoliikenteen kehäkatu.

Palokassa Ritopohjantien parantaminen jalankulun ja pyöräilyn laatukäytävän sisältävänä katuyhteytenä on aloitettu 2017, ja ensimmäinen vaihe välillä Ukonniementie - Heinälammintien risteys valmistuu kesällä 2018. Kankaalla ensimmäinen osuus baanasta on jo valmiina, ja otetaan käyttöön alueen rakentumisen edetessä.

Tavoitteena pyöräilyn määrän kaksinkertaistaminen

Pyöräily on vahvasti esillä liikuntapääkaupungissa. Resurssien viisas käyttö sekä osallistuvat ja hyvinvoivat asukkaat ovat osa kaupunkistrategiaa. Jyväskylässä etäisyydet ovat lyhyet, mikä antaa erinomaisen mahdollisuuden pyöräilyn suosion lisääntymiselle arjen matkoilla.

– Pyöräilyn edistämisohjelmassa pyöräilyn kulkumuoto-osuuden tavoitteeksi on asetettu 25 % vuoteen 2025 mennessä, mikä tarkoittaa pyöräilyn määrän kaksinkertaistumista nykytilanteeseen nähden. Tavoite on kunnianhimoinen, mutta sen saavuttaminen tiiviissä kaupungissa on mahdollista, Vuoriainen sanoo.

Pyöräilyn olosuhteita edistetään myös parantamalla pyöräteiden viitoitusta. Parhaillaan laaditaan viitoituksen yleissuunnitelmaa koko kaupungin alueelle ja tavoitteena on toteuttaa ensimmäisen reitin viitoitus pilottina tämän vuoden aikana. Viitoitettava kohde on keskustasta Kortepohjaan johtava pyöräbaana.

Kaupunkirakennepalvelut on mukana 17.3. Hippoksella järjestettävillä Jyväskylän päivillä. Kaupunkirakenteen pisteellä on mahdollista keskustella uusista liikennejärjestelyistä, sekä ehdottaa nimeä pyöräbaanoille. Jyväskylän päivillä voi tutustua myös muihin fiksun liikkumisen muotoihin, muun muassa paikallisliikenteen Linkki-palveluihin. Lisäksi on mahdollista tutustua uuteen keskustavisioon, sekä keskustella kaavoitukseen liittyvistä asioista tai rakentaa kivoja kotikulmia legoilla. Esillä myös näyttely Kehä Vihreästä sekä uudet pientalotontit. Tervetuloa keskustelemaan asiantuntijoiden kanssa. Tapahtuma on maksuton.

Lisätiedot: liikenneinsinööri Timo Vuoriainen, p. 014 266 5144, timo.vuoriainen@jkl.fi

13.3.2018Kaisa Ristimella

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje