Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Kun yläkoululainen historian opiskelustaan vallan sai – Jyväskylän kansalaisopiston yleisöluennon teemana vapauttava kasvatus ti 20.2.

Kun yläkoululainen historian opiskelustaan vallan sai – Jyväskylän kansalaisopiston yleisöluennon teemana vapauttava kasvatus ti 20.2.

Miten käy, kun yläkoululainen saa vallan omasta opiskelustaan? Saarijärven Keskuskoulun historian ja yhteiskuntaopin opettaja ja Jyväskylän yliopiston tohtorikoulutettava Jesper Kristiansson kertoo kansalaisopiston yleisöluennolla opetuskokeilustaan, jossa yläkoululaiset ovat saaneet määrittää historian oppituntien työtavat ja painotukset 7. luokasta lähtien. Luento pidetään Jyväskylän kansalaisopiston luentosali 1:ssä tiistaina 20.2. kello 18.00–19.30.

Vaikka opetussuunnitelma ohjaa oppiaineiden sisältöä, itse opetuksen voi järjestää myös oppilaiden omaan aktiivisuuteen ja itsenäisyyteen luottaen.

– Opetuskokeiluni idea syntyi opettajakoulutuksessa lukemieni kirjojen kautta. Muun muassa Jacques Rancièren The Ignorant Schoolmaster ja Bell Hooksin Vapauttava kasvatus olivat inspiroivia teoksia. Myös Englannissa sijaitseva Summerhillin vapaan koulun tapa järjestää opetusta kiinnosti minua kovasti. Sovelsin kirjojen teorioista oppilaiden itseohjautuvuuteen ja aktiivisuuteen perustuvan mallin, joka istuisi suomalaisen peruskoulun yläkoulun historian opetukseen, kertoo Jesper Kristiansson.

Opettajajohtoisesta opiskelusta itseohjautuvuuteen

Kristiansson päätyi kokeilemaan mallia, jossa seitsemäsluokkalaisten kanssa ensimmäiset kaksi kuukautta historian opiskelua mentiin tiukan opettajajohtoisesti. Hän esitteli kahden ensimmäisen kuukauden aikana erilaisia työtapoja oppia historiaa. Opiskelijat kävivät esimerkiksi hautausmaalla, tekivät ryhmätöitä ja jopa rakensivat pulpeteista kaivoksen!

Seuraavat kaksi kuukautta edettiin yhdessä asioista päättäen. Opettaja ohjasi toimintaa, mutta jätti paljon tilaa oppilaiden toiveille. Sen jälkeen, seitsemäsluokkalaisten opiskeltua historiaa noin neljä kuukautta, alkoi vapauden kausi. Oppilaat saivat itse päättää, mitä historian tunneilla tekivät, kunhan kolme reunaehtoa täyttyi: 1) Toiminnan on liityttävä opetussuunnitelmaan, 2) koulun järjestyssääntöjä on noudatettava ja 3) porukan pitää pysyä jotakuinkin koossa.

– Vapauden kausi kestää niin kauan kunnes historian opiskelu päättyy. 8. luokka mennään täysin itseohjautuvasti ja itse maailmaa ihmetellen. Opettajan roolini vapauden kaudella on lähinnä ’isoäitimäinen ihmettely’ ja kehuminen, Kristiansson kertoo.

Oppilashaastattelujen myötä on käynyt ilmi, että opettajan koetaan antavan myös ideoita ja puskevan tarvittaessa eteenpäin, jossa oppilas on jumissa aiheensa kanssa. Arviointi toteutetaan vahvasti itsearviointiin nojaten ja oppilaiden tekemiä tuotoksia arvioiden. Oppilaat tekevät jokaisen tunnin päätteeksi tuntipäiväkirjaa, johon kirjaavat mitä tekivät ja mitä aihetta tutkivat.

Kristiansson selvittää tohtorinväitöstutkimuksessaan, miten tämänkaltainen opetusmalli sopii historian opettamiseen suomalaisessa peruskoulussa ja millaisia historiakäsityksiä nuorilla on eli mitä he tutkivat ja mikä heidän mielestään on historiaa.

Vapauttavaa kasvatusta yläkoulussa
20.2. ti 18.00–19.30
Jyväskylän kansalaisopisto / luentosali 1/ Vapaudenkatu 39–41, 1. krs
Luennoitsija FM Jesper Kristiansson
Luennolle on vapaa pääsy.

Lisätietoja: Jesper Kristiansson, historian ja yhteiskuntaopin opettaja, Saarijärven Keskuskoulu, p. 040 709 6086

14.2.2018Miia Kantola

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje