Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Jyväskylän kongressi- ja yleisötapahtumapalkinnot jaettiin

Jyväskylän kongressi- ja yleisötapahtumapalkinnot jaettiinJyväskylän vuoden 2017 kongressipalkinto myönnettiin 31.1.2018 pidetyssä tilaisuudessa 14.-16.6.2017 järjestetylle IPVI 2017 Interpersonal Violence Interventions – Social and Cultural Perspectives –kongressin järjestelytoimikunnalle.

Jyväskylän vuoden 2017 kongressipalkinto myönnettiin 31.1.2018 pidetyssä tilaisuudessa 14.-16.6.2017 järjestetylle IPVI 2017 Interpersonal Violence Interventions – Social and Cultural Perspectives -kongressin järjestelytoimikunnalle.

Palkintosumman 2000 euroa vastaanotti Jyväskylän yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan professori, kongressin puheenjohtaja Mikko Mäntysaari yhdessä järjestelytoimikunnan kanssa. Palkinnon myönsi kongressimarkkinoinnin taustaryhmä, joka koostuu oppilaitosten, kaupungin sekä kokouspalveluja tuottavien yritysten edustajista.

Konferenssin järjestivät yhteistyössä Jyväskylän yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellinen ja kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta. Ajankohtaiseen lähisuhdeväkivaltaan pureutuva konferenssi yhdisti useita eri tieteenaloja. Yhteisistä tarpeista syntyi oma IPVI-konferenssisarja Jyväskylän yliopistoon. Konferenssiin osallistui 272 henkilöä, joista 88 ulkomaista osallistujaa 24 eri maasta.

Jyväskylän vuoden 2017 yleisötapahtumapalkinto myönnettiin 12.-14.5.2017 järjestettyjen Voimistelun SM-kilpailujen sekä 9.-11.6.2017 järjestettyjen Voimistelupäivien järjestäjille. Palkinnon vastaanottivat Jyväskylän Voimistelijat ’79 ry:n toiminnanjohtaja Kari Kasurinen ja Jyväskylän Naisvoimistelijat ry:n toiminnanjohtaja Sanna Nuija. Palkintosumma kummallekin järjestäjälle oli 1000 euroa. Palkinnon myönsi Tapahtumakaupunki Jyväskylän ohjausryhmä.

Voimistelun SM-kilpailut ja Voimistelupäivät onnistuivat erinomaisesti ja kokosivat 4050 urheilijaa ja harrastajaa tukijoukkoineen. Katsojia tapahtumissa kävi 7000. Tapahtumat olivat valtakunnallisesti merkittäviä, liikuntapääkaupungin hengen mukaisia ja kestivät useita päiviä. Ne toteutettiin hyvässä yhteistyössä kahden merkittävän urheiluseuran kesken.

Kongressit ja tapahtumat tuovat Jyväskylään merkittävästi matkailutuloja

Tapahtumakaupunki Jyväskylä ja Jyväskylä Convention Bureau auttavat uusien tapahtumien ja kansainvälisten kokousten ja kongressien saamisessa kaupunkiin. Jyväskylä Convention Bureau koordinoi 24 julkisen yhteisön ja yrityksen verkostoa.

- Tapahtumien järjestämisestä pyritään tekemään mahdollisimman helppoa ja järjestäjiltä saatujen palautteiden perusteella yhteistyö sujuu eri tahojen kesken hyvin, toteaa markkinointipäällikkö Jaana Ruponen.

Viime vuonna Jyväskylässä järjestettyihin kongresseihin osallistui noin 3500 kävijää. Suomea kansainvälisesti markkinoivan Visit Finlandin alaisuudessa toimivan Finland Convention Bureaun tekemän kongressitutkimuksen mukaan vierailijat kuluttivat Suomessa rahaa keskimäärin 256 euroa vuorokautta kohden/henkilö. Tästä on laskettu jäävän Jyväskylään 237 euroa vuorokautta kohden/henkilö. Vuoden 2017 Jyväskylän kongressitulo tulee olemaan n. 3,2 miljoonaa euroa.

Jyväskylässä järjestetään vuosittain noin 5000 erikokoisista tapahtumaa pienemmistä pop-up tapahtumista suuria massoja liikuttaviin tapahtumiin. Näistä yli tuhat on yli 200 hengen tapahtumia, ja näistä suurtapahtumia lasketaan olevan noin 60 kappaletta. Vuonna 2017 ulkotapahtumissa kävi noin 400 000 henkilöä.

Vuosien 2016 ja 2017 aikana on tutkittu haastattelututkimuksella tapahtumakävijöiden rahankäyttöä Jyväskylässä (otanta 300 ei-jyväskyläläistä henkilöä/vuosi). Tyypillisesti Jyväskylän tapahtumaan tultiin kahden hengen voimin, viivyttiin kaksi päivää ja käytettiin rahaa yhteensä 192 euroa/ henkilö.

Kuvat palkituista: http://kuvat.jyvaskyla.fi/public.do?main_action=displayFolder.do%3furi%3dhttp%3a%2f%2fwww.profium.com%2farchive%2fFolder-760D5A0A-14C6-89D5-D356-461E9E72A219

Lisätietoja:
Viestintäjohtaja Helinä Mäenpää, Jyväskylän kaupunki, puh. 050 548 7422, helina.maenpaa@jkl.fi
Markkinointipäällikkö Jaana Ruponen, puh. 050 344 6496, jaana.ruponen@jcb.fi

1.2.2018Jaana Pinson

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje