Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Visit Jyväskylä ja Visit Central Finland mukana Matka2018-messuilla Western Lakeland -yhteisosastolla ̶ samalla käynnistyy laajamittaisempi läntisen Järvi-Suomen yhteistyö

Visit Jyväskylä ja Visit Central Finland mukana Matka2018-messuilla Western Lakeland -yhteisosastolla ̶ samalla käynnistyy laajamittaisempi läntisen Järvi-Suomen yhteistyö

Helsingissä 18.-21.1. järjestettävillä Matka2018 -messuilla nähdään tänä vuonna uudenlaista, ylimaakunnallista yhteistyötä läntisen Järvi-Suomen matkailualueiden kesken. Western Lakeland -yhteisosastolla (6s) matkailun markkinointibrändeistä esittäytyvät Visit Jyväskylä, Visit Central Finland, Visit Lahti, Visit Päijänne ja Visit Tampere. Osastolla on mukana kaiken kaikkiaan 40 yrittäjää ja toimijaa läntisestä Järvi-Suomesta. Keski-Suomesta ja Jyväskylän seudulta mukana ovat HimosLomat, Visit Himos & Jämsä, Kylpylähotelli Peurunka, Varjolan tila, Houseboat, Lomakeskus Revontuli, Satamakapteeni Korpilahti, Rhea Ship Lines ja Päijänne-Risteilyt Hildén.

Messut startti laajamittaiselle Lakeland-yhteistyölle

Matka 2018 -messujen yhteisosasto on alkua alueiden vuoden 2018 kansainväliselle Lakeland-matkailuyhteistyölle. Laajan ylimaakunnallisen läntisen Järvi-Suomi yhteistyön tavoitteena on lisätä Pohjoismaiden saavutettavimman järvialueen matkailun tunnettuutta ja hakea kasvua erityisesti kansainvälisiltä markkinoilta. Western Lakeland -yhteistyö on keskeinen osa valtakunnallisen matkailun edistämisorganisaation Business Finland/Visit Finlandin yhteismarkkinointiprojektia. Business Finland/Visit Finland rakentaa kansainvälisesti koko Suomen järvialueen kattavaa Lakeland-brändiä.

- Läntisen Järvi-Suomen -yhteistyötä on peräänkuulutettu Visit Finlandin taholla. Nyt se on käynnistymässä ja maakunnat ovat hienosti löytäneet toisensa ja lähteneet toimimaan yhdessä. Pohjoismaiden saavutettavimmalla vesistömatkailualueella on mahdollisuus saavuttaa merkittävää kasvua kansainvälisten vieraiden osalta. Kasvuodotukset majoitusvuorokausissa on alkuun muutamien prosenttien luokkaa vuositasolla. Majoitusvuorokausien kasvu kohdistuu erityisesti mökki- ja vapaa-ajan majoituskohteisiin, iloitsee Manager Regional Partnerhips Kiti Häkkinen, Business Finland/Visit Finlandista.

Ylimaakunnallisessa Western Lakeland -projektissa mukana olevat alueet haluavat kehittää yhdessä alueensa kansainvälistä tunnettuutta, vahvistaa näkyvyyttä ja edistää Järvi-Suomen matkailutoimijoiden palveluiden myyntiä. Saimaan toimijat ovat jo pidempään hyödyntäneet markkinoinnissaan Lakeland-brändiä, ja nyt myös läntinen järvialue haluaa tiivistää yhteistä markkinointiaan rakentamalla laadukkaita ja vetovoimaisia yhteisiä palveluelämyksiä ja teemallisia tuotekokonaisuuksia myyntiin. Yhteistyön tavoitteena on edistää merkittävästi myös läntisen Järvi-Suomen vesistömatkailun tunnettuutta ja vetovoimaa.

- Keski-Suomi on suhteellisen uusi alue kansainvälisillä matkailumarkkinoilla, jonka vuoksi alueen on vaikea saada suurta näkyvyyttä matkanjärjestäjien keskuudessa. Läntisen Järvi-Suomen ja Visit Finlandin kanssa yhteistyöllä pääsemme paremmin esiin valituissa kohdemaissa, koska myös markkinointiin laitetut panokset nelinkertaistuvat. Lisäksi voimme luoda houkuttelevia kiertomatkatuotteita, jotka ovat erityisen suosittuja sekä Japanin että Saksan markkinoilla. Yhteistyöllä saamme myös pidennettyä matkailusesonkia ympärivuotiseksi, toteaa Visit Central Finland /Lakeland -hankkeen projektipäällikkö Päivi Heikkala.

- Kansainvälisen matkailun kehittäminen Suomessa ja alueellisesti on aina tiimipeliä. Mitä kauempaa matkailijoita tavoittelemme, sitä laajempana alueena ja tiiviimmässä kumppaniyhteistyössä meidän kannattaa sitä tehdä. Kyse on myös resurssien viisaasta käytöstä. Pelaamme Järvi-Suomena kansainvälisillä markkinoilla pitkälti samoilla vahvuuksilla. Vetovoimatekijöitämme ovat muun muassa upea luonto sekä kulttuuriaarteet Alvar Aallosta Sibeliukseen ja edelleen Muumi-museoon. Toki aluekohtaisiakin erityispiirteitä on ja niitä hyödynnetään, arvioi Visit Jyväskylän markkinointipäällikkö Susanne Sarvilinna.

Visit Finland ja Western Lakelandin yhteistyömaakunnat ovat valinneet kohdemarkkinoiksi Japanin sekä Saksan. Maakunnat kokoavat yhteistyössä Business Finland/Visit Finlandin kanssa yhteismarkkinointibudjetin 500.000 €, joka kohdistetaan kokonaisuudessaan kansainväliseen näkyvyyteen sekä matkailupalveluiden myynninedistämiseen. Toimenpiteitä kohdistetaan sekä matkanjärjestäjille että kuluttajille. Keskeisessä roolissa on kunkin maakunnan matkailun alueorganisaatio, joka koordinoi projektin toteutusta yhteistyössä matkailuyritysten kanssa.

Lisätietoja:
Kiti Häkkinen, Manager, Business Finland/Visit Finland, puh. 029 469 5720 kiti.hakkinen@businessfinland.fi
Päivi Heikkala, Project Manager, Visit Central Finland, puh. 050 3048467, paivi.heikkala@visitcentralfinland.com
Susanne Sarvilinna, markkinointipäällikkö, Visit Jyväskylä, puh. 0400 885 786, susanne.sarvilinna@jkl.fi
Raija Forsman, toimitusjohtaja, Lahti Region/Visit Lahti, puh. 040 516 2803, raija.forsman@lahtiregion.fi
Noora Heino, Head of Partnership, Visit Tampere, puh. 044 537 8337, noora.heino@visittampere.fi
Minna Takala, aluekehitysasiantuntija, Hämeen liitto, puh. 050 526 4648, minna.takala@hame.fi

MIKÄ ON WESTERN LAKELAND

Western Lakeland on neljän maakunnan (Päijät-Häme, Kanta-Häme, Pirkanmaa ja Keski-Suomi) yhteismarkkinointi- ja myynninedistämisprojekti, joka käynnistyy Matka2018-messuilta. Yhteistyö on osa valtakunnallisen BusinessFinland/VisitFinlandin laajempaa kattomarkkinointiprojektia, jolla vahvistetaan Suomen mielikuvaa järvimatkailumaana, Lakeland-brändin kautta.

Muita toimenpiteitä on mm. kansainväliset ITB2018-messut Berliinissä sekä Aasiassa ja matkanjärjestäjä- sekä mediavierailut Western Lakeland -alueelle. Saksan markkinoilla pääpaino on teemallisissa kiertomatkatuotteissa (kulttuuri-, luonto ja hyvinvointi sekä erikoiskohteet majoituksessa) ja tuotteistetuissa mökkilomissa. Japanin markkinoille kohdennetussa tuotteistuksessa korostuvat suomalainen elämäntapa ja luontoaktiviteetit mm. saunat ja erilaiset kesään ja syksyyn liittyvät luontoelämykset.

Susanne Sarvilinna
Markkinointipäällikkö
Visit Jyväskylä, Jyväskylän kaupunki
p. 014 266 1360, 0400 885 786
susanne.sarvilinna@jkl.fi
Käyntiosoite: Tietotalo, Kilpisenkatu 1, 40100 Jyväskylä
Postiosoite: PL 1008, 40101 Jyväskylä
Laskutus: Jyväskylän kaupunki, Visit Jyväskylä, BasWare Oyj, välittäjätunnusBAWCFI22, ovt-tunnus 003701746664100

Visit Jyväskylän logo

16.1.2018Jaana Pinson

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje