Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Matkailijat käyttivät Jyväskylän seudulla 217 miljoonaa euroa vuonna 2015

Matkailijat käyttivät Jyväskylän seudulla 217 miljoonaa euroa vuonna 2015

Juuri valmistuneen matkailun tulo- ja työllisyystutkimuksen mukaan Jyväskylän seudulla vieraili vuonna 2015 noin 2,6 miljoonaa matkailijaa. Heistä suomalaisia päiväkävijöitä oli noin 1,5 miljoonaa ja suomalaisia yöpyneitä matkailijoita lähes miljoona. Ulkomaalaisten matkailijoiden määrä oli runsaat 100 000. Jyväskylän seudun alueen matkailu on pysynyt 2010-luvulla suhteellisen vakaana huolimatta viime vuosien venäläismatkailijoiden vähenemisestä. Visit Jyväskylä panostaa tulevaisuudessa erityisesti kansainväliseen matkailumarkkinointiin, digitaaliseen markkinointiin sekä liikunta- ja hyvinvointiteemaisten matkailutuotteiden kehittämiseen.
Matkailijat käyttivät vuonna 2015 Jyväskylän seudulla yhteensä noin 217 miljoonaa euroa. Majoituspalveluihin matkailijat käyttivät 34 miljoonaa euroa, ravintolapalveluihin noin 60 miljoonaa euroa ja ostoksiin runsaat 98 miljoonaa euroa. Kulttuuri- ja huvittelupalveluihin matkailijat käyttivät puolestaan yli 13 miljoonaa euroa. Matkailijakohtaisessa rahankäyttötarkastelussa selvisi, että suomalaiset päiväkävijät käyttivät matkallaan keskimäärin 38 euroa ja yöpyneet matkailijat 126 euroa matkailijaa kohden. Ulkomaalaiset matkailijat käyttivät seudulla puolestaan keskimäärin 373 euroa matkailijaa kohden.

Jyväskylän seutuun lukeutuu Jyväskylän lisäksi Laukaan, Muuramen, Hankasalmen, Petäjäveden, Toivakan ja Uuraisten kunnat. Visit Jyväskylä solmii vuosittain matkailuyhteistyösopimukset kuntien kanssa. Sopimuksen myötä kunnat ovat osa Visit Jyväskylän markkinoimaa Jyväskylän seudun matkailualuetta. Ulkomaisia matkailijoita Jyväskylän seudulla kiinnostavat erityisesti puhdas järviluonto, erilaiset hyvinvointiin ja saunaan liittyvät matkailusisällöt sekä Alvar Aallon arkkitehtuuri. Jyväskylän seudun runsas tapahtumatarjonta houkuttelee puolestaan sekä ulkomaisia että kotimaisia matkailijoita.

Seudulle saapuvat matkailijat työllistävät

Jyväskylän seudulla vierailevat matkailijat työllistävät kaupan ja palveluiden alojen työntekijöitä suoraan noin
1 300 henkilötyövuoden verran. Palkkaverotuloina näistä työpaikoista tulee kunnille lähes kuusi miljoonaa euroa. Lisäksi matkailutuloa saavien yritysten ostojen kautta matkailu tuottaa välillisiä työpaikkavaikutuksia seudun yrityksiin yli 200 henkilötyövuoden verran. Tarkastelun ulkopuolelle tutkimuksessa jäivät matkailutoimialalle tyypilliset sesonkityöntekijät sekä julkisen sektorin alan työlliset.
Edellä mainitut tulokset selviävät ensimmäistä kertaa Suomessa valtakunnallisesti toteutetusta seudullisesti vertailukelpoista tietoa tuottavasta matkailun tulo- ja työllisyysvaikutustutkimuksesta, jossa keskityttiin selvittämään seudulle saapuvien matkailijoiden rahankäyttöä kohteessa. Uuden laskentatavan vuoksi tulokset eivät ole vertailukelpoisia aikaisempiin matkailun tulo- ja työllisyysselvityksiin. Tutkimuksen toteutti Suomen johtava matkailututkimuksiin erikoistunut Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy kesäkuun 2016 ja helmikuun 2017 välisenä aikana Visit Jyväskylän toimeksiannosta.

Rekisteröidyt yöpymiset lisääntyivät Jyväskylän seudulla 2,7% vuonna 2016

Tilastokeskuksen tuoreen raportin mukaan Jyväskylän seudulla kirjattiin vuonna 2016 rekisteröityjä yöpymisiä 582 100, kasvua edellisvuodesta kertyi 2,7%. Kasvuprosentti alitti koko Suomen keskimääräisen kasvuvauhdin (3,2%), mutta ulkomaisten matkailijoiden kasvu oli Jyväskylän seudulla selvästi voimakkaampaa (9,4%) kuin koko maassa keskimäärin (4,6%).

Kotimaisten yöpymisten osuus Jyväskylän seudulla oli 86% ja ulkomaisten 14%. Suurimmat ulkomaalaisryhmät tulivat Saksasta (14 300) ja Venäjältä (7 200). Eniten matkailu lisääntyi Jyväskylän seudulle Yhdysvalloista (+49%) ja Iso-Britanniasta (+15%). Koko maan rekisteröityneistä yöpymisistä Jyväskylän seudun osuus on noin 2,9%, mikä on pysytellyt samalla tasolla viime vuodet. Seutukuntakohtaisessa vertailussa Jyväskylän seutu oli yöpymisissä seitsemännellä sijalla. Jyväskylän seudun edellä olivat pääkaupunkiseutu sekä Tampereen, Tunturi-Lapin, Turun, Kuopion ja Oulun seudut. Näistä vain Tunturi-Lapilla ja Turulla oli Jyväskylän seutua korkeampi kasvuprosentti yöpymisissä.

Yöpymiset jakaantuivat Jyväskylän seudulla matkan tarkoituksen mukaan seuraavasti: vapaa-aika 49% ja ammattiin liittyvä 51%. Keskimäärin matkailijat viipyivät seudulla 1,6 vuorokautta, kun koko maan osalta vastaava luku oli 1,8. Jyväskylän seudun lyhyempi viipymä selittyy alueen vahvalla kotimaisten matkailijoiden osuudella, ulkomaiset matkailijat yöpyvät matkallaan usein kotimaista pidempään. Vuoden 2016 majoitustilastokoosteeseen voi tutustua tarkemmin Matkailun tunnuslukuja, Visit Jyväskylä (pdf)

Tutkimus lapsiperheiden rahankäytöstä

Jyväskylän seudulla tehtiin lisäksi lokakuussa koulujen syysloma-aikaan erillinen matkailevien lapsiperheiden rahankäytön tutkimus, jonka toteutti jyväskyläläinen tutkimustoimisto TietoYkköset. Lapsiperheet on yksi Jyväskylän seudun merkittävimmistä kotimaan vapaa-ajan matkailijakohderyhmistä. Tutkimukseen haastateltiin 300 lapsiperhettä Jyväskylän ja Laukaan alueella lapsiperheiden suosimissa kohteissa. Haastatelluista 38% tuli Keski-Suomen alueelta (poislukien Jyväskylä ja Laukaa) ja loput 62% muualta Suomesta.

Tutkimuksessa selvisi, että alueella matkailevat lapsiperheet liikkuvat yleensä kolmen-neljän hengen seurueina ja viipyvät alueella keskimäärin 1,7 vuorokautta. Rahaa perheet käyttävät matkansa aikana keskimäärin noin 308 €/seurue ja 91 €/henkilö. Eniten rahaa käytetään majoitukseen ja tuoteostoksiin. Palveluista lapsiperheet käyttävät eniten ravintoloita (71%), ruokakauppoja (57%), erikoistavarakauppoja (51%) sekä matkailupalveluita nähtävyyksineen (32%).

Lapsiperheet saapuivat tyypillisimmin Jyväskylän seudulle omalla autollaan ja noin 160 kilometrin päästä. Jyväskylän seutu oli valittu matkailukohteeksi useimmin sukulaisten ja tuttavien, monipuolisuuden, palvelutarjonnan, helppokulkuisuuden tai läheisen sijaintinsa vuoksi. Yksittäisistä kohteista mainintoja saivat eniten kylpylät ja elokuvateatteri.

Lisätietoja matkailutulotutkimuksesta:
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy, Mikko Manka, p. 040 549 8557 tai Pasi Nurkka, p. 040 5055 903

Lisätietoja tiedotteen tutkimuksista:
markkinointipäällikkö Susanne Sarvilinna (lomalla 24.2.-10.3.), Visit Jyväskylä, Jyväskylän kaupunki, p. 0400 885 786viestintäjohtaja Helinä Mäenpää,Jyväskylän kaupunki, p.050 548 7422

22.2.2017Kirsti Lehtola

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje