Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Jyväskylän kaupungin www-sivuja ladattiin yli 35 miljoonaa kertaa vuonna 2016 - ja muita tilastoja

Jyväskylän kaupungin www-sivuja ladattiin yli 35 miljoonaa kertaa vuonna 2016 - ja muita tilastoja

Kaupungin pääsivuston (www.jyvaskyla.fi) etusivulla käytiin vuoden 2016 aikana 1 687 819 kertaa. Sivuston sivuja ladattiin 35 627 555 kertaa 4 033 784 eri vierailun aikana. Kuukauden aikana sivuille tultiin 149,5 eri maasta/organisaatiotason osoitteesta. Keskimäärin päivän aikana, joka päivä, sivuille tehtiin noin 11 026 vierailua.

Ajankohtaista-palstalle tehtiin vuoden aikana 1 378 uutista ja mediatiedotetta, lisäksi kuulutukset. Tapahtumakalenteriin lisättiin 4 397 tapahtumaa seudun kunnissa. Palautejärjestelmään tuli 6 009 julkista palautetta tai kysymystä.

Jos selaajat tulivat toisella sivustolla olevan linkin kautta sivuillemme, ylivoimaisesti todennäköisintä oli että kyseinen sivusto oli Google. Toiseksi todennäköisintä oli, että selaaja tuli Bing-hakukoneesta ja kolmanneksi todennäköisintä, että selaaja tuli Facebookista.

Suurin osa selaajista käytti nettiyhteytenään kaupungin, nebulacloudin tai amazonawsin verkkoa.

Suurin osa selaajista käytti selaimenaan Chromea (tammikuu 38.3-> joulukuu 41.9%), Safaria (16.9-17.6%), Firefoxia (17.3->14%) tai Internet Exploreria (6.3->4.9%).

Vuoden 2012 aikana alkanut mobiililaitteilla selailu yleistyi 2016 aikana edelleen, joskin kasvun vauhti on selkeästi hidastui. Joulukuussa 2013 niillä tehtiin 15,9%, 2014 28,7%, 2015 35,5% ja 2016 38% käynneistä. Mobiililaitteiden käyttöjärjestelmät jakaantuivat joulukuussa 2016 näin: Android 20,5%, iOs 14,8% ja WindowsPhone 2,7%.

Kaupungin sivujen määrä on noin 120 000 osoitteiden mukaan (12/2016).

Ylläolevat luvut koskevat vain osoitteita jyvaskyla.fi (ja sen aliosoitteita) ja www3.jkl.fi. Tämän lisäksi kaupungilla on noin 20 muutakin www-osoitetta sekä tietysti intranet.

Suosituimpia sivuja olivat: Jyväskylän kaupungin etusivu, kirjaston verkkokirjasto, Linkki, karttapalvelu, Linkkien reitit ja aikataulut, kirjasto, JVA:n asunnot, haku, opetuspalvelut, Jyväskylän Vuokra-Asunnot, kaupunginteatteri, Sää Jyväskylässä, LatuInfo, yhteystietoluettelo, koulujen loma-ajat, Kylän Kattauksen ruokalistat, tapahtumakalenterin etusivu, Aaltoalvari, JVA:n asunnonhakulomake ja Visit Jyväskylä (Matkailu).

Avointa dataa, responsiivisuutta, somea, älypuhelinsovellusta ja videointeja

Jyväskylän avoin data -sivustolla avattiin lisää dataa. http://data.jyvaskyla.fi.

Pääsivuston ulkoasu ja rakenne uusittiin vuoden 2016 helmikuun lopussa. Ulkoasuehdotukset olivat käyttäjien äänestettävänä kaupungin verkkosivuilla syys-lokakuun vaihteessa 2015. Vuoden 2016 aikana 12 eri sivustolle tehtiin joko isompia uudistuksia tai ne avattiin täysin uusina ( http://www.jyvaskyla.fi/viestinta/internet/uutta/2016 ). Yhä useampi sivusto on mobiililaiteille optimoitu (responsiivinen).

Kaupungin eri palveluilla oli 2016 yli 100 palvelua sosiaalisessa mediassa, esim. sivuja facebookissa ja twitterissä, kuvia instagramissa, videoita YouTubessa ja vastaavissa sekä useita blogeja. Loppuvuodesta alkoi kaupunginjohtaja Timo Koiviston videoblogi eli vlogi.

Kaupungin pääfacebook-sivulla ( http://www.facebook.com/jyvaskyla ) on kirjoitushetkellä 3 388 (2015: 2242) “tykkääjää”. Kaupungin päätwitter-tilillä, minne mm. menevät kaupungin etusivun uutiset rss-syötteellä automaattisesti, on tällä hetkellä 2 352 (2015: 16 55) tilaajaa ( https://twitter.com/JKLn_kaupunki ). Pääyoutube-sivustolla ( http://www.youtube.com/jyvaskylankaupunki ) on käyty 2016 katsomassa eri videoita 30 854 (2015: 17 378) kertaa (yhteensä alusta asti: 81 153 kertaa). Suosituin video viime vuonna oli “Kesäinen Jyväskylä - Summery Jyväskylä”, 8 537 katselukertaa.

Elokuussa 2012 käyttöönotettu Mobiilikunta Jyväskylä -mobiilisovellusta on ladattu 12 917 kertaa joulukuun 2016 loppuun mennessä. Linkki latausosoitteeseen löytyy mm. kaupungin etusivulta ja tästä ( http://www.mobiilikunta.fi/jyvaskyla/lataa ).

Keväällä 2013 aloimme lähettää valtuuston kokouksia suorana bambuserin kautta. Kokousten katsojamäärät ovat vaihdelleet, mutta yhteensä katsomiskertoja on vuoden 2016 aikana 1 828 kappaletta (keskimäärin 101,5 per kokous), joista suorana 734 kappaletta (keskimäärin 40,7 per kokous). Vuoden viimeisiä kokouksia leimasi tekniikan pätkiminen.

Lähetimme livenä myös muita tilaisuuksia, kuten kuntalaistilaisuuksia, tiedotustilaisuuksia, tapahtumia jne. Niissä livekatsomismäärät ovat olleet tilaisuudesta riippuen muutamasta henkilöstä mutamaan kymmeneen.

Lisätietoja
Mikael Ratschinskij, verkkoviestintäpäällikkö
etunimi.sukunimi@jkl.fi
014 26 61564

13.1.2017Mikael Ratschinskij

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje