Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Uuden opetussuunnitelman mukaiset arviointikeskustelut käynnistyvät kouluissa

Uuden opetussuunnitelman mukaiset arviointikeskustelut käynnistyvät kouluissa

Jyväskylän perusopetuksen kouluissa ja oppilaiden kodeissa valmistaudutaan uuden opetussuunnitelman mukaisiin arviointikeskusteluihin. Keskustelut käydään vuosiluokilla 1-6 viikkojen 46-6 aikana. Vähintään puoli tuntia kestävään keskusteluun osallistuvat oppilas, vanhempi ja opettaja. Keskustelussa arvioidaan oppilaan oppimista, työskentelyä ja käyttäytymistä sekä mitä ja miten opiskellaan, millaisia tavoitteita oppilailla on ja mitä pitäisi vielä oppia.

Oppilaan oma rooli arvioinnissa vahvistuu ja hän arvioi oppimistaan vuosiluokkakohtaisten teemojen avulla. Ensimmäisellä luokalla teemana on oppilas ja koulun arki, toisella luokalla itsenäinen ja ryhmässä työskentelyn taidot ja vastuullisuus sekä kolmannella luokalla kouluviihtyvyys ja omaan hyvinvointiin liittyen vuorokautista unen määrää, ruokailua, liikkumista ja henkilökohtaiseen hygieniaan liittyviä taitoja. Neljännellä luokalla teemana on tieto- ja viestintätaidot, viidennellä luokalla oppimisen taitoja, ja tavoitteiden asettamista ja kuudennella luokalla jo yläkouluun siirtymiseen ja muutokseen valmistautumisen osaamista ja osallisuutta.

–Arvioinnin tehtävä on kannustaa, ohjata ja tukea oppimista sekä kehittää oppilaan taitoja arvioida omaa oppimistaan, kiteyttää Mankolan koulun rehtori Pipsa Teerijoki.

Arvioinnin keskeisimmät muutokset opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen

Lukuvuoden 2016-2017 arvioinnissa uutta on, että arviointi on muuttunut todistuksista monimuotoiseen ja pitkin lukuvuotta annettavaan palautteeseen ja arviointiin. Opettaja tukee myös oppilaan itse- ja vertaisarviointia. Keväällä annettava lukuvuosiarviointi kertoo, onko tavoitteet saavutettu hyväksytysti vai hylätysti ja siirretäänkö oppilas seuraavalle vuosiluokalle.

–Kehitämme arviointiin välineitä, jotka lisäävät oppilaan ja opettajan yhteistä kieltä ja ymmärrystä. Yhtenä uutena välineenä on taitotasotaulukko, jossa osaamista ja sen kehittymistä kuvataan portaittain eri oppiaineissa ja vuosiluokkakokonaisuuksissa, kertoo rehtori Pipsa Teerijoki.

Lisätietoja:
rehtori Pipsa Teerijoki, perusopetuksen arviointityöryhmä, Mankolan koulu, p. 014 266 7680
palvelujohtaja Tuija Rasinen, perusopetuspalvelut, p. 014 266 4984

14.11.2016Minna Hakkarainen

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje