Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Suu kerralla kuntoon nyt myös Jyväskylän Kyllön hammashoitolassa

Suu kerralla kuntoon nyt myös Jyväskylän Kyllön hammashoitolassa

Kyllön terveyskeskuksen hammashoitolassa alkaa 2. syyskuuta malli, jossa kohtuullisen vähän hoitoa tarvitsevan aikuisen potilaan hammashoito pyritään tekemään yhdellä käynnillä alusta loppuun. Jos esimerkiksi potilaskäynnin alussa tehtävässä tutkimuksessa huomataan, että kipua aiheuttaneen lohjenneen hampaan lisäksi kannattaisi hoitaa myös viereisen hampaan reikä, hoito annetaan kerralla eikä potilaan tarvitse jäädä odottamaan uutta aikaa.
Sama toimintamalli on ollut käytössä Palokan hammashoitolassa maaliskuusta 2015 lähtien.

– Muutoksen taustalla ovat pitkiksi venyneet hoitokäyntien välit. Asiakkaiden toive on ollut saada kokonaisvaltaisempaa hoitoa yhdellä hoitokäynnillä, sanoo projektipäällikkö Elina Tuppurainen Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen JYTEn suun terveydenhuollosta.

Uudella toimintamallilla haetaan myös tehokkuutta hammashoitolan toimintaan. Malli perustuu atk-pohjaiseen toiminnanohjausjärjestelmään, joka ohjaa henkilökuntaa siirtymään hoitohuoneesta toiseen potilaiden hoidontarpeen perusteella.
Palokassa noin puolet potilaista voidaan hoitaa kerralla valmiiksi. Uusi malli paransi tuottavuutta 26 prosenttia viime vuonna.

Henkilökunta liikkuu potilaan luokse

Toimintamallissa on kymmenen identtistä hoitohuonetta, ja hoitohenkilökunta siirtyy huoneesta toiseen potilaan hoitotarpeen mukaan. Henkilökunnan työaika pyritään näin saamaan mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön, eikä potilaan tarvitse siirtyä tai odottaa hoitoa.
Hammashoitolaan aikaa varaavalle potilaalle muutos näkyy siten, että hänelle annetaan tarkan vastaanottoajan sijaan tunnin aikaikkuna, jonka aikana hänet pyydetään tekstiviestillä hammashoitolaan. Tarkka vastaanottoaika lähetetään potilaalle tekstiviestillä 30 minuuttia ennen vastaanottoajan alkamista.

Esimerkiksi potilaalle ilmoitetaan, että vastaanottoaika on tiettynä päivänä kello 13–14 välisenä aikana. Päivän aikana hoidetaan potilaita niin, että järjestelmästä nähdään henkilökunnan vapautuvan aiemmin tulleiden potilaiden hoidosta kello 13.45. Potilaalle lähetetään tekstiviesti kello 13.15 ja pyydetään häntä tulemaan hammashoitolaan kello 13.45 mennessä. Näin hoito voidaan aloittaa.

Kun potilas saapuu hammashoitolaan, hänelle tehdään vaivan edellyttämä tai tarpeen mukaan koko suun tutkimus. Tutkimuksen perusteella sovitaan, mitä käynnin aikana tehdään. Samalla, kun sovitaan hoidoista, pystytään kertomaan myös kauanko hoitokäynnin arvioidaan kestävän.

Palvelu on tarkoitettu aikuisväestölle, jolla on mahdollisuus tulla vastaanotolle joustavasti ilmoitettuun aikaan. Koska tieto lähetetään tekstiviestillä, potilaalla on oltava käytössään matkapuhelin. Palvelu ei sovi potilaalle, joka haluaa ajan tietylle hammaslääkärille tai suuhygienistille. Näille potilaille annetaan ajanvarauksesta normaali vastaanottoaika.
Palvelua ei ole myöskään tarkoitettu erikoishammashoidon asiakkaille (esimerkiksi oikomishoito, kliininen erikoishoito tai suukirurgia).

Potilas maksaa hoidosta saman verran kuin muulloinkin JYTE:n hammashoitolan palveluita käyttäessään. Käyntimaksun lisäksi peritään maksu niistä toimenpiteistä, joita käynnin aikana tehdään.
Toimenpiteistä perittävät maksut

Lisätietoja: projektipäällikkö Elina Tuppurainen, Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen suun terveydenhuolto, p. 014 266 2297

palvelupäällikkö Pirkko Paavola, Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen suun terveydenhuolto, p. 014 266 2268

24.8.2016Kirsti Lehtola

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje