Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Jyväskylässä 13 000 koululaista aloittaa uuden lukuvuoden keskiviikkona 10.8.

Jyväskylässä 13 000 koululaista aloittaa uuden lukuvuoden keskiviikkona 10.8.

Jyväskylässä koulu alkaa keskiviikkona 10.8. Tuolloin koulutielle lähtee 13 000 lasta ja nuorta. Heistä ensimmäisen luokan aloittavia eppuja on 1560. Seitsemännelle luokalle siirtyy 1380 nuorta ja iltapäivätoiminta Jälkkäriin osallistuu 1500 lasta. Jyväskylässä oppilasmäärä kasvaa noin 250 oppilaan vuosivauhtia.

Uusi opetussuunnitelma uudistaa oppimiskäytäntänteitä ja -ympäristöjä

Tulevan lukuvuoden toimintaa ohjaa 1.8.2016 uudistunut opetussuunnitelma. Uudistus on suurin ja merkittävin, mitä peruskoulun käyttöönoton jälkeen koulumaailmassa on tapahtunut. Uudistus tuo koulupäiviin uudenlaisia oppimiskäytänteitä, monimuotoisia oppimisympäristöjä sekä muuttaa koululaisen oppimisen edistymisen arvioinnin. Oppiainekohtainen uudistus koskee ensimmäisessä vaiheessa 1.-6.-luokkia. Vuosiluokilla 7-9 oppiainekohtaiset uudistukset otetaan käyttöön vaiheittain seuraavan kolmen vuoden aikana.

–Kaikille koululaisille uutta ovat monialaiset oppimiskokonaisuudet, joissa opittavaa ilmiöitä tarkastellaan laajemmin usean eri oppiaineen näkökulmasta, eri-ikäisten oppilaiden ryhmissä tai useiden eri aikuisten johdolla, kuvaa perusopetuksen palvelujohtaja Tuija Rasinen.

Koulussa opitaan laaja-alaisen osaamisen taitoja, joita harjoitellaan osana eri oppiaineita ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien kautta. Opetushallitus on määritellyt, että laaja-alaisen osaamisen taidot ovat tulevaisuuden taitoja ja kaiken oppimisen tavoite.

–Jyväskylässä keskitytään erityisesti koululaisen hyvinvoinnin edistämiseen, tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen sekä osallistumisen ja kestävän tulevaisuuden rakentamiseen, kertoo Tuija Rasinen.

Kieltenopetus aikaistuu, oppilaanohjausta jo ensimmäisellä luokalla

1.-6. –luokkalaisten arjessa nähdään uudenmuotoisia oppiaineita. Ensimmäisen vieraan kielen, A1-kieli, opiskelu aloitetaan jo toiselta luokalta ja toinen vieras kieli, B1-kieli, kuudennelta. Neljäsluokkalaiset aloittavat yhteiskuntaopin opiskelun ja käsityötunneilla opitaan tekstiili- ja teknisen työn työtapoja. Oppilaanohjaus käynnistyy ensimmäiseltä luokalta kiinteänä osana muuta opetusta ja sillä kehitetään koululaisen opiskeluvalmiuksia ja –taitoja sekä tuetaan vastuunottoa koulutyöstä.

–Opitaan ymmärtämään asioiden välisiä suhteita ja riippuvuuksia sekä päästään soveltamaan opittua käytäntöön. Tavoitteena on, että toiminnallisuus ja kokemusmaailmaan kuuluvien asioiden lisääntyminen tuovat oppimisen uudenlaista iloa, Tuija Rasinen toteaa.

Arvioidaan taitojen kehittymistä

Koululaisen oppimista arvioidaan jatkossa oppiainekohtaisten taitokuvausten avulla. Vuosiluokilla 1-6 arviointi on sanallisesta ja 7.-9.-luokkalaisilla sekä numeraalista että sanallista. Koululaisen rooli oman osaamisen arvioinnissa korostuu. Oppimiselle asetetaan tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan yhdessä huoltajien ja opettajan kanssa taitokuvausten avulla.

Lisätietoja:
palvelujohtaja Tuija Rasinen, perusopetus, p. 014 266 4984
palvelujohtaja Ulla Törmälä, perusopetus, p. 014 266 4985

4.8.2016Minna Hakkarainen

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje