Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Jyväskylän kaupungin resurssiviisas kampanja: vaihda paperi sähköiseen laskuun

Jyväskylän kaupungin resurssiviisas kampanja: vaihda paperi sähköiseen laskuun

Resurssiviisauden edelläkävijäkaupunki Jyväskylä haastaa kuntalaiset vaihtamaan paperiset laskut sähköisiin tämän vuoden kuluessa. Vuoden loppuun kestävän kampanjan tavoitteena on, että valtaosa kaupungin lähettämistä laskuista lähetettäisiin, maksettaisiin ja käsiteltäisiin jatkossa sähköisenä.

Jyväskylän kaupungin Talouskeskus-liikelaitos lähettää vuosittain 500 000 laskua kaupungin palveluista. Tällä hetkellä kaikista kaupungin laskuista vain yksi viidestä on sähköinen. Kuluttaja-asiakkaiden osalta sähköisten laskujen osuus on vain 10 %, vaikka lähes kaikki jo maksavat laskunsa verkkopankissa. Valtaosa laskuista lähtee neljästä palvelusta: avosairaanhoidosta, hammashuollosta, varhaiskasvatuksesta ja jätehuollosta.

Säästö 600 000 arkkia paperia ja 100 000 euroa

Edellytykset sähköiseen laskuun siirtymiseksi ovat kunnossa ja resurssiviisas Jyväskylä haluaa nostaa e-laskujen osuuden moninkertaiseksi. Asiakkaille lähetetään kesäkuusta alkaen laskujen yhteydessä tietoa e-laskuun siirtymisestä. Sähköinen lasku säästää paperia lähettäjän päässä ja paperinkeräysastiaa kotinurkilla. Jos kaikki kaupungin laskut olisivat e-laskuja, pelkästään laskuihin käytettyä paperia säästyisi noin 600 000 arkkia, mikä on noin 60 metriä korkea pino A4:sia vuodessa.

- E-lasku on esimerkki arjen resurssiviisaudesta, jolla on monia positiivisia vaikutuksia. Jyväskylän tapauksessa myös veronmaksajien rahoja säästyisi arviolta noin 100 000 euroa vuodessa, arvioi kaupunginjohtaja Timo Koivisto.
Kaupungin heittämän haasteen etenemistä seurataan Talouskeskuksessa ja kaupunki kertoo kampanjan etenemisestä useaan otteeseen vuoden 2016 kuluessa.

Asiakkaalle sähköinen lasku on helppo ja turvallinen

E-laskun käyttöönottamiseksi tulee tehdä omassa verkkopankissa sopimus e-laskujen vastaanotosta. Pankeilla on tästä omat ohjeet. Tämän jälkeen e-lasku tulee suoraan verkkopankkiin ja laskusta tulee ilmoitus asiakkaan valitsemalla tavalla.

Sähköiseen laskuun siirtyminen säästää asiakkaalta laskun tietojen näpyttelyn sekä paperien arkistoinnin ja hävittämisen vaivan, kun laskut ovat tallessa verkkopankissa. Laskua maksettaessa laskun tiedot tilinumeroineen ja viitteineen ovat kaikki valmiina automaattisesti. Laskut eivät myöskään jää pyörimään minne sattuu, eivätkä tuki postilaatikkoa edes lomamatkan aikana. Maksaminen onnistuu myös älypuhelimella vaikka laiturin nokassa. E-laskun saa toimimaan myös suoraveloituksen tapaan automaattisesti, jolloin ei tarvitse muistella edes eräpäiviä.

Talouskeskus auttaa Jyväskylän kaupungin asiakkaita sähköisen laskun käyttöönotossa sähköpostitse: talous.laskutus@jkl.fi.

Lisätietoja:
Jyväskylän kaupunki, Talouskeskus-liikelaitos, laskutuspäällikkö Taija Mikkola-Rönkkä, p. 014 266 0969

30.5.2016Antti Laukkarinen

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje