Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Jyväskylän perusopetuksen Numeroista taitoihin mukaan Suomi 100 -juhlavuoden HundrED -suurhankkeeseen

Jyväskylän perusopetuksen Numeroista taitoihin mukaan Suomi 100 -juhlavuoden HundrED -suurhankkeeseen

Jyväskylän kaupungin perusopetuksen arviointiuudistus on valittu mukaan HundrED-hankkeeseen. HundrEd on Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden viralliseen ohjelmaan kuuluva suurhanke, jossa pohditaan, miltä koulut ja koulutus näyttävät seuraavan 100 vuoden ajan. Jyväskylän perusopetuksen Numeroista taitoihin -arviointiuudistus taitotasotaulukoineen valittiin yli 500 idean joukosta edustamaan suomalaisen koulumaailman tulevaisuutta. Tässä vaiheessa 100 innovaatiosta on valittu jatkoon 75 opetusalan esimerkkiä.

Arviointi uudistuu kaikissa Jyväskylän kaupungin perusopetuksen kouluissa

Jyväskylän kaupungin perusopetuksessa otetaan opetussuunnitelmauudistuksen yhteydessä ensi syksystä alkaen vaiheittain käyttöön uusi tapa arvioida oppimista. Tavoitteena on painottaa jatkuvaa ja monipuolista arviointia ja uudistaa oppilasarviointi niin, että suoritusta arvioidaan numeroiden sijaan sen perusteella, kuinka hyvin suoritus vastaa ennalta määriteltyjä kriteereitä. Arvioinnin tueksi on parhaillaan työn alla kriteeriperusteiset taitotasotaulukot, joilla oppilaan saavuttamia taitoja, myöhemmin taitotasoa, sekä taitojen edistymistä arvioidaan monipuolisin menetelmin ja tavoitteista johdetuin kriteerein.

Taitotasotaulukot laaditaan luokille 1–2, 3–6 sekä 7–9 ja ne otetaan käyttöön syksyllä 2016 kaikissa Jyväskylän perusopetuksen kouluissa vuosiluokilla 1–6 sekä sen jälkeen hiljalleen vuosiluokilla 7–9. Vuosiluokille 7–9 taulukot laaditaan syksyllä 2016. Taulukoiden pääperiaate on määritellä tieto suhteessa oppilaan osaamiseen. Tietoa ovat faktatieto, käsitetieto, menetelmätieto sekä metakognitiivinen tieto ja osaamisen elementit muistaminen, ymmärtäminen, soveltaminen, analysointi, arviointi ja uuden luominen. Taulukoiden tavoitteet on johdettu suoraan opetussuunnitelmasta. Taitotasotaulukoiden kehittäjinä on työskennellyt yli sata opetussuunnitelmatyöhön osallistuvaa opettajaa vapaaehtoisesti oman työn ohessa. Krathwohl & Andersonin (2001) taksonomiaan perustuvaa arviointityökalua kehitetään kokemusten kertyessä.

Lisätietoja:
Jyväskylän kaupunki,
Perusopetuksen OPS-koordinaattori Sirpa Orell, p. 014 266 7147
Muut mukana olevat hankkeet: https://hundred.fi/koulut

9.5.2016Antti Laukkarinen

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje