Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Jyväskylän kaupungin www-sivuja ladattiin yli 36 miljoonaa kertaa vuonna 2015 - ja muita tilastoja

Jyväskylän kaupungin www-sivuja ladattiin yli 36 miljoonaa kertaa vuonna 2015 - ja muita tilastoja

 Kaupungin pääsivuston (www.jyvaskyla.fi) etusivulla käytiin vuoden 2015 aikana 1 822 465 kertaa. Sivuston sivuja ladattiin 36 677 659 kertaa 5 447 607 eri vierailun aikana Kuukauden aikana sivuille tultiin 127,75 eri maasta/organisaatiotason osoitteesta. Keskimäärin päivän aikana, joka päivä, sivuille tehtiin noin 10 052 vierailua.

Ajankohtaista-palstalle tehtiin vuoden aikana 1 455 uutista ja mediatiedotetta, lisäksi kuulutukset. Tapahtumakalenteriin lisättiin 5 359 tapahtumaa seudun kunnissa. Palautejärjestelmään tuli 5 267 julkista palautetta tai kysymystä.

Kaikki edellämainitut määrät kohosivat vuoden 2014 luvuista.

Jos selaajat tulivat toisella sivustolla olevan linkin kautta sivuillemme, ylivoimaisesti todennäköisintä oli että kyseinen sivusto oli Google. Toiseksi todennäköisintä oli, että selaaja tuli Bing-hakukoneesta ja kolmanneksi todennäköisintä, että selaaja tuli Facebookista.

Suurin osa selaajista käytti nettiyhteytenään kaupungin, Keski-Suomen sairaanhoitopiirin tai amazonawsin verkkoa.

Suurin osa selaajista käytti selaimenaan Chromea (koko vuoden keskiarvo 32,2%), Firefoxia (18,4%), Safaria (15,8%) tai Internet Exploreria (11,9%).

Vuoden 2012 aikana alkanut mobiililaitteilla selailu yleistyi 2015 aikana edelleen, joulukuussa 2013 niillä tehtiin 15,9%, 2014 joulukuussa 28,7% ja 2015 joulukuussa jo 35,5% käynneistä. Mobiililaitteiden käyttöjärjestelmät jakaantuivat joulukuussa 2015 näin: Android 17,6%, iOs 13,7% ja WindowsPhone 4,2%.

Suosituimpia sivuja olivat: etusivu, kirjaston verkkokirjasto, Linkki-sivusto, karttapalvelu, alvaraalto.fi, haku, kirjasto, sää Jyväskylässä, opetuspalvelut, yhteystietoluettelo, kaupunginteatteri, Linkkien reitit ja aikataulut, tapahtumakalenteri, Aaltoalvari, terveyspalvelut, Jyväskylän Vuokra-Asunnot, latuinfo, ajankohtaista ja Visit Jyväskylä (Matkailu).

Kaupungin sivujen määrä on noin 150 000 osoitteiden mukaan (12/2015).

Ylläolevat luvut koskevat vain osoitteita jyvaskyla.fi (ja sen aliosoitteita) ja www3.jkl.fi. Tämän lisäksi kaupungilla on noin 20 muutakin www-osoitetta sekä tietysti intranet.

Avointa dataa, responsiivisuutta, somea, älypuhelinsovellusta ja videointeja

Jyväskylän avoin data -sivustolla avattiin lisää dataa, mm. Jyväskylän kaupungin ostot vuosilta 2012-2014. http://data.jyvaskyla.fi.

Pääsivuston ulkoasu ja rakenne uusitaan vuoden 2016 helmikuun tienoilla. Vuoden 2015 aikana 10 eri sivustolle tehtiin joko isompia uudistuksia tai ne avattiin täysin uusina ( http://www.jyvaskyla.fi/viestinta/internet/uutta/2015 ). Yhä useampi sivusto on mobiililaiteille optimoitu (responsiivinen).

Kaupungin eri palveluilla oli 2014 yli 80 palvelua sosiaalisessa mediassa, esim. sivuja facebookissa ja twitterissä, elokuvia YouTubessa ja vastaavissa, useita blogeja sekä instragram-tilejä. Kaupungin pääfacebook-sivulla ( http://www.facebook.com/jyvaskyla ) on kirjoitushetkellä 2242 (2014: 1637) “tykkääjää”. Kaupungin päätwitter-tilillä, minne menevät kaupungin etusivun uutiset rss-syötteellä automaattisesti, on tällä hetkellä 1655 (2014: 979) tilaajaa ( https://twitter.com/JKLn_kaupunki ), pääyoutube-sivustolla ( http://www.youtube.com/jyvaskylankaupunki ) on käyty katsomassa eri videoita 17 378 (2014: 12 981) kertaa (yhteensä alusta asti: 50 488 kertaa). Suosituin video viime vuonna oli “Kesäinen Jyväskylä -- Summery Jyväskylä”, 7288 katselukertaa.

Elokuussa 2012 otettiin käyttöön Mobiilikunta Jyväskylä -mobiilisovellus, jota on ladattu 11 255 kertaa marraskuun 2015 loppuun mennessä (2 643 kertaa vuoden 2015 tammi-marraskuun välillä). Vuoden 2015 alusta sovellukseen tuli mukaan häiriötilanneviestintä. Linkki latausosoitteeseen löytyy mm. kaupungin etusivulta ja tästä ( http://www.mobiilikunta.fi/jyvaskyla/lataa ).

Keväällä 2013 aloimme lähettää valtuuston kokouksia suorana bambuserin kautta. Kokousten katsojamäärät ovat vaihdelleet, mutta yhteensä katsomiskertoja on vuoden 2015 aikana 2 019 kappaletta (keskimäärin 184 per kokous), joista suorana 1 048 kappaletta (keskimäärin 95,3 per kokous). Lähetimme livenä myös muita tilaisuuksia, kuten kuntalaistilaisuuksia, tiedotustilaisuuksia, tapahtumia jne. Niissä livekatsomismäärät ovat olleet tilaisuudesta riippuen vähän yli kolmestakymmenestä vähän yli sataan.

Lisätietoja
Mikael Ratschinskij, verkkoviestintäpäällikkö
etunimi.sukunimi@jkl.fi
014 26 61564

15.1.2016Mikael Ratschinskij

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje