Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Jyväskylän imago on hyvä

Jyväskylän imago on hyvä

 Taloustutkimus Oy toteuttaa vuosittain tutkimuksen, minkä tavoitteena on selvittää kuntien imago, kuntien heikkoudet ja vahvuudet sekä vastaajien suositteluhalukkuus yrityksen toimipaikaksi. Jyväskylä on ollut mukana tutkimuksessa vuodesta 1994.

Tutkimuskohteissa ja kyselylomakkeessa on tapahtunut jonkin verran muutoksia vuosien aikana. Vuodesta 2010 alkaen tutkimuksessa ovat olleet mukana 36 suurinta kaupunkia/kuntaa. Kohderyhmänä on näiden kaupunkien ja kuntien alueille rekisteröityneiden yritysten toimitusjohtajat ja talousjohtajat. Kyselylomake on pysynyt samana vuodesta 2010.

Tutkimus on toteutettu loka-marraskuussa 2015 ja vastaajia on ollut 1193, vastausprosentti 32. Jyväskylän osalta vastaajia on ollut 48.

Kokonaisvaikutelma-arvion perusteella Jyväskylä on imagotutkimuksessa kolmonen yli 100.000 asukkaan kaupunkien vertailuryhmässä. Kaikki kunnat mukaan lukien Jyväskylän sijoitus on 10:s.

Jyväskylän yleisarvosana on säilynyt käytännössä viime vuoden tasolla. Tänä vuonna arvosana oli 7,42, viime vuonna 7,46. Vertailtaessa kaikkia imagotekijöitä Jyväskylä saa jokaisesta tekijästä keskimääräistä paremmat arviot.

Suhteellisesti parhaimmat arviot Jyväskylä sai innovaatioiden tukemisesta, kaupungin asioista tiedottamisesta ja virkamiesten tavoitettavuudesta. Erityisesti parannusta on tapahtunut juuri tekijöissä innovaatioiden tukeminen, kaupungin asioista tiedottaminen yrityksille ja kaupungin markkinointi. Vaikka yrittäjämyönteisyys on viime vuosina vähän kasvanut, edelleenkin on parantamisen varaa.

Heikennystä on tapahtunut myös tekijöissä keskuksen kaupalliset palvelut, liikenteellinen sijainti ja yhteydet sekä yritysten ja oppilaitosten välinen yhteistyö.

Tämän tutkimuksen mukaan toimitusjohtajat ja talousjohtajat, joiden edustamalla yrityksellä on toimintaa Jyväskylässä, olivat melko usein haluttomia suosittelemaan Jyväskylää toiselle yritykselle toimipaikaksi. Tilanne oli sama kuin viime vuonna.

- Jyväskylän imagollinen sijoitus kymmenen suurimman kaupungin joukossa on hyvä. Uskon, että kaupungin viimeaikaiset panostukset elinkeinopolitiikan ohjaukseen ja lisääntyneeseen yritysyhteistyöhön tulevat näkymään vähitellen. Omat havaintoni, kun olen ollut yritysten kanssa tekemisissä, kertovat positiivisesta vireestä. Meillä on kaupungilla nyt vahva tekemisen tahto ja olemme sekä strategiassa että talousarviossamme nostaneet vaikuttavan elinkeinopolitiikan kärkeen. Työttömyys on edelleen korkea, ja sen laskemiseksi teemme voimakkaasti työtä, kertoo kaupunginjohtaja Timo Koivisto.
- Viime kuukausina on tullut hyviä uutisia yrityksiltä, esimerkiksi panostuksista tuotekehitykseen ja henkilöstön lisäyksistä, erityisesti kyberturvallisuus- ja ict-alalla, iloitsee hankejohtaja Anne Sandelin.

Lisätietoja:
kaupunginjohtaja Timo Koivisto, p. 014 266 1501
hankejohtaja Anne Sandelin, p. 040 5819 958
Taloustutkimus Oy, markkinatutkija Markus Mervola, p. 010 7585 340

3.12.2015Mikael Ratschinskij

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje