Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Sotember-kampanjan 6. tarina: Hankasalmella sosiaalityö jalkautunut kolmannen sektorin toimintoihin

Sotember-kampanjan 6. tarina: Hankasalmella sosiaalityö jalkautunut kolmannen sektorin toimintoihin

Hankasalmella sosiaalityö on jalkautettu kolmannen sektorin päihde- ja mielenterveysyhdistyksen Tuikku ry:n päiväkeskukseen, Sinisen tupaan. Toiminta alkoi vuonna 2006 ja on siitä lähtien juurtunut pysyväksi yhteistyöksi.

- Sosiaalityöntekijä käy kerran kuussa tapaamassa aikavarauksella asiakkaita Sinisessä tuvassa. Lisäksi päiväkeskuksessa käy välillä päihdehoitaja ja terveydenhoitaja sekä palveluohjaaja, Hankasalmen sosiaalitoimistosta kerrotaan.

Sininen tupa on Hankasalmen mielenterveysyhdistys Tuikku ry:n ylläpitämä mielenterveyskuntoutujien päiväkeskus. Päiväkeskuksen toiminnan tarkoituksena on tarjota matalankynnyksen kohtaamispaikkaa päihde- ja mielenterveyskuntoutujille, johon jokainen voi tulla ilman ehtoja saadakseen tukea arjessa selviytymiseensä. Sinisen tuvan peruspalveluja ovat ruokailun järjestäminen ja suihku- ja pyykinpesumahdollisuuden tarjoaminen.

Idean taustalla sosiaalityöntekijän oivallus

Idea sai alkunsa sosiaalityöntekijän aloitteesta tehdä työtä asiakkaan omassa elinympäristössä ja ruohonjuuritasolla.

- Yhdellä kertaa työntekijä tapaa monta asiakasta ja asiakkaiden ei tarvitse matkustaa virastolle. Asiat voi hoitaa päiväkeskuksessa käydessään ja myös palveluohjaaja käy asiakkaiden luona päiväkeskuksessa. Yhteistyötä tehdään päiväkeskuksen ohjaajan kanssa asiakkaiden palvelutarpeen arvioinneissa.

Taustalla on ajatus siitä, että asiakkaat kohdataan heidän omassa toimintaympäristössään, jolloin syntyy helpommin luottamuksellinen asiakassuhde. Lisäksi kynnys avun hakemiseen mataloituu, kun työntekijät tulevat asiakkaille tutuiksi.

- Päiväkeskuksen asiakkailla paljon selvittämättömiä asioita, jotka jäävät helposti hoitamatta, jos asioiden hoito on liian byrokraattista, Hankasalmen sosiaalitoimistosta kerrotaan.

Muutoksella saatiin myös työrauhaa sosiaalitoimeen, kun ilman ajanvarausta olevat asiakkaat vähenivät sosiaalitoimiston käytävillä.

Päiväkeskuksen asiakkaiden palaute on ollut myönteistä, he kokevat tulevansa kuulluksi ja kohdatuksi. Lisäksi he kokevat hyvänä, että voi hoitaa virasto-asioita päiväkeskuksessa käydessään. Asiakkaat odottavat Sannaa, ei sosiaalityöntekijää eli kokevat työntekijän ihmisenä ennemmin kuin viranomaisena, sosiaalitoimistosta kerrotaan.

Lue koko tarina osoitteesta: http://www.jyvaskyla.fi/sotember/sosiaalityo

Sotember-sivuilla julkaistu jo yli 20 hyvää käytäntöä, parhaat palkitaan ensi viikolla Sotember-gaalassa

Sotember-kampanjan aikana kerättyjä tarinoita, joissa tulee esille ammattiosaaminen, arjen hyvät käytännöt ja muutosten tekeminen arjessa, on nyt julkaistu kampanjasivuilla yli 20 kappaletta. Ja uusia julkaistaan päivittäin.

Ilmiannettuja ideoita esitellään 27.10.2015 Keski-Suomen SOTE 2020 -hankkeen järjestämässä Peurunka3 -seminaarissa Laukaassa. Seminaari huipentuu Sotember-gaalaan, jossa parhaimmat ideat palkitaan.

Lisätietoja Hankasalmen mallista: Sanna Hänninen, Hankasalmen sosiaalitoimisto, sanna.hanninen@hankasalmi.fi, p.050 570 3455

Lisätietoja Sotember-kampanjasta: Keski-Suomen SOTE 2020 -hankkeen hankepäällikkö Marja Heikkilä, p. 0400 546 613 ja hankesuunnittelija Riitta Pylvänen, p. 050 590 1525

22.10.2015Emmi Hyvönen

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje