Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Perinteinen puuvene valmistuu yhteistuumin käsityönä

Perinteinen puuvene valmistuu yhteistuumin käsityönä

Entisen Cygnaeuksen koulun puutyötilassa Voionmaankadulla höylätään ja hiotaan, sahataan ja naulataan. Työpenkeille on nostettu toistaiseksi keskeneräisiä runkoja, joita Jyväskylän kansalaisopiston veneenrakennuskurssilaiset työstävät hellästi ja hartaudella. Reilun kuukauden aikana pajassa syntyy kuusi kaunista ja persoonallista puuvenettä.

Kurssin opettaja Jarmo Parviainen on tyytyväinen mies. Vastaavia veneenrakennuskursseja ei ole järjestetty Jyväskylässä viime vuosina ja kokemus on ollut uusi sekä opettajalle että oppilaille. Toistaiseksi kurssi on osoittautunut menestykseksi.

Onnistuminen vaatii aikaa ja yhteistyötä

Veneenrakennus käsityönä ei ole aivan nopea juttu. Ensimmäisen kerran kurssilaiset tapasivat joulukuussa opiston infotilaisuudessa. Tulijoita olisi ollut enemmän kuin kurssille oli mahdollista ottaa ja osallistujat jouduttiin arpomaan.

Varsinainen työskentely aloitettiin toukokuussa. Tällä hetkellä yksi veneistä on valmis ja viisi muuta seuraavat pian perässä. Kurssin päättyessä ensi viikolla veneet arvotaan osallistujien kesken.

– Yksin veneen rakentaminen ei onnistu. Yhdessä tekeminen takaa parhaan lopputuloksen, pienimpiä yksityiskohtia myöden. Kaikki kuusi venettä ovat uniikkeja, vaikka malli ja materiaali ovat samoja, Parviainen kertoo.

Opiskelijoita hän kehuu vuolaasti. Työnjälki on priimaa eikä kireä aikataulu ole näkynyt huolellisuudessa tai viimeistelyn tarkkuudessa. Osa opiskelijoista jopa kuluttaa koko kesälomansa venettä veistäen.

Puuvene on turvallinen ja kevyt soutaa

Kurssin raaka-aineena käytetään Vendia –venelautaa. Se on kotimaista, hitaasti kasvanutta mäntyä tai kuusta. Materiaalissa yhdistyvät perinteisen laudan ja venevanerin hyvät ominaisuudet: oksattoman kaunis ulkonäkö, halkeilemattomuus, hyvä taivutettavuus ja pitkäikäisyys. Parviaisen mukaan hyvää venelautaa onkin tänä päivänä vaikea löytää.

– Nykypuu kasvatetaan nopealla aikataululla esimerkiksi sellun raaka-aineeksi ja on siksi koostumukseltaan harvaa ja heikkorakenteista. Venettä siitä ei kannata rakentaa.

Malli taas on kehitetty Ingmanin käsi- ja taideteollisessa oppilaitoksessa Siilinjärvellä. Perinnevenettä mukailevan mallin käyttöominaisuudet ovat erinomaiset. Vene on hieman keskimääräistä suurempi ja siksi vakaa ja hyvin soudettava. Vene on turvallinen vesillä eikä säikähdä pientä tuulta tai aallokkoa. Myös työskentelytavoissa on sovellettu vanhaa ja uutta.

Monen ammattilaisen tapaan Parviainen vannoo puuveneiden nimeen.

– Puuvene on kestävä ja ekologinen. Oikein huollettuna se kestää 30–40 vuotta, jonka jälkeen sen voi polttaa vaikka juhannuskokossa. Lasikuituveneet ovat käytettävyydeltään heikompia ja ajan myötä ongelmajätettä.

Kliseet puuveneen hankalasta huollettavuudesta hän tyrmää nopeasti. Kun peruskyllästys tehdään kunnolla, tarvitsee venettä huoltaa vain vähän.

– Puolikas päivä kerran vuodessa ei mielestäni ole kovinkaan suuri uhraus. Veneenvalmistuksen vuosisatainen käsityöperinne ja arvostus elää onneksi edelleen voimakkaana.

Tiedotteeseen liittyvät kuvat voi katsoa ja ladata:
Valmistuvassa oleva vene: http://www3.jkl.fi/kirjasto/valmisteilla.jpg
Opettaja Jarmo Parviainen: http://www3.jkl.fi/kirjasto/parviainen.jpg
Kurssilaiset Pekka Järvelä ja Hannu Ahonen (takana): http://www3.jkl.fi/kirjasto/yhteistyo.jpg

Lisätiedot:
Jarmo Parviainen, tuntiopettaja, Jyväskylän kansalaisopisto, p. 040 532 4397

2.7.2015Miia Kantola

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje