Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Jyväskylä säilyttänyt asemansa Suomen viidenneksi vilkkaimpana kongressikaupunkina

Jyväskylä säilyttänyt asemansa Suomen viidenneksi vilkkaimpana kongressikaupunkina

Kuva: Jyväskylä, Suomen Ilmakuva OyJyväskylä sijoittui vuoden 2014 kongressitilastoissa viidenneksi. Kansainvälisiä kokouksia ja kongresseja järjestettiin 50 ja niihin osallistui 4091 delegaattia, mikä on noin 400 enemmän kuin viime vuonna.

Pääasiassa kokoukset järjestettiin Jyväskylän yliopistossa, mutta myös Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy, Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Jyväskylän kaupunki toimivat useissa kokouksissa isäntinä.

Suurin kongressi, Sociolinguistics Symposium 20, keräsi Jyväskylään 802 asiantuntijaa, joista peräti 613 tuli ulkomailta 52 eri maasta. Edellisen kerran Jyväskylässä on järjestetty yli 800 henkilön kansainvälinen kongressi vuonna 2007.

Kansainvälinen kokous tai kongressi on saman ammatillisen, kulttuurisen tai muun ryhmittymän edustajien kokoontuminen tietyn aiheen käsittelyä varten.
Osallistujista vähintään 20% pitää olla ulkomaalaisia. Jyväskylän kongressit järjestetään pääosin tieteellisen tiedon jakamista varten.

”Jyväskylän sijoittuminen maan kärkiviisikkoon oli odotettu. Meillä on perinteisesti ollut vankka asema kongressikaupunkina”, kertoo Jyväskylä Convention Bureaun markkinointipäällikkö Jaana Ruponen. ”Kongressiosallistujille ja -järjestäjille tehdyssä palautekyselyssä Jyväskylä saa kehuja hyvistä järjestelyistä, liikkumisen helppoudesta ja turvallisuudesta. Puhdas luonto, risteilyt ja rantaraitilla kävely olivat monien mielestä piristäviä kokemuksia raskaan kongressipäivän jälkeen. Kaupungin saavutettavuus koetaan haasteena.”

Kongressivieraat tuovat kaupunkiin matkailutuloa. Finland Convention Bureaun vuonna 2013 tekemän valtakunnallisen tutkimuksen mukaan delegaatit kuluttivat Suomessa rahaa keskimäärin 256 euroa vuorokautta kohden/henkilö. Tästä on laskettu jäävän Jyväskylään 237 euroa vuorokautta kohden/henkilö. Vuoden 2014 Jyväskylän kongressitulo on yli 4,5 miljoonaa euroa.

Jyväskylän kongressimarkkinointi perustuu 24 julkisen yhteisön ja yrityksen muodostamaan verkostoon. Verkoston toiminta kanavoituu Jyväskylä Convention Bureaun kautta, joka auttaa kansainvälisten kokousten ja kongressien järjestäjiä hakemaan oman alansa tapahtumia Jyväskylään.

Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö Jaana Ruponen, Jyväskylä Convention Bureau, puh. 050 344 6496, etunimi.sukunimi@jcb.fi

26.3.2015Kirsti Lehtola

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje