Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Suu kerralla kuntoon Palokan hammashoitolassa

Suu kerralla kuntoon Palokan hammashoitolassa

- Hammashoitolassa aloitettiin uuden toimintamallin kokeilu

Palokan hammashoitolassa on tämän viikon alussa aloitettu normaalin vastaanottotoiminnan ohessa uudenlainen toimintamalli, jossa potilaan tarvitsema hammashoito pyritään tekemään yhdellä käynnillä alusta loppuun.

- Jos käynnin alussa tehtävässä tutkimuksessa huomataan, että kipua aiheuttaneen lohjenneen hampaan lisäksi kannattaisi hoitaa myös viereisen hampaan reikä, hoito annetaan kerralla eikä potilaan tarvitse jäädä odottamaan uutta aikaa, kertoo projektipäällikkö Elina Tuppurainen.

Muutoksen taustalla on pitkiksi venyneet hoitokäyntien välit. Asiakkaiden toive on ollut saada kokonaisvaltaisempaa hoitoa yhdellä hoitokäynnillä.

Uudenlaisella toiminnanohjauksella tehokkuutta hammashoitolan toimintaan

Uudella toimintamallilla haetaan tehokkuutta hammashoitolan toimintaan. Uusi toimintamalli perustuu atk-pohjaiseen toiminnanohjausjärjestelmään, joka ohjaa henkilökuntaa siirtymään hoitohuoneesta toiseen potilaiden hoidontarpeen perusteella.

- Palokassa on jatkossa 9 identtistä hoitohuonetta, jossa hoitohenkilökunta siirtyy huoneesta toiseen kunkin potilaan hoitotarpeen mukaan. Henkilökunnan työaika pyritään näin saamaan mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön. Potilaan ei kuitenkaan tarvitse siirtyä tai odottaa hoitoaan, hammaslääkärin paikattua reiän, paikalle voi tulla vaikkapa suuhygienisti poistamaan potilaalla havaitun hammaskiven, Tuppurainen kuvaa.

Toiminnanohjauksen uskotaan jo tänä vuonna tehostettavan omaa toimintaa noin 20 %:lla. Mikäli tehokkuus lisääntyy, mallia on tarkoitus laajentaa myös muihin hammashoitoloihin.

- Tavoite on, että voimme nykyisellä henkilökunnallamme hoitaa Palokassa jopa 20 % enemmän potilaita kuin nykyisin vielä kuluvan vuoden aikana. Asiakastyytyväisyys on kuitenkin keskeistä, se ei saa laskea vaan pikemminkin lisääntyä, toteaa suun terveydenhuollon palvelujohtaja Pirkko Paavola.

Potilaille tarkka vastaanottoaika tekstiviestillä

Hammashoitolaan aikaa varaavalle potilaalle muutos näkyy siten, että hänelle annetaan tarkan vastaanottoajan sijaan tunnin aikaikkuna, jonka aikana hänet pyydetään tekstiviestillä hammashoitolaan.

- Potilaalle ilmoitetaan, että vastaanottoaika on tiettynä päivänä kello esim. 13–14 välisenä aikana. Päivän aikana hoidamme potilaitamme siten, että näemme järjestelmästämme henkilökunnan vapautuvan aiemmin tulleiden potilaiden hoidosta kello 13.45. Tällöin potilaalle lähetetään tekstiviesti kello 13.15 ja pyydetään häntä tulemaan hammashoitolaan kello 13.45 mennessä. Näin hoito voidaan aloittaa, Tuppurainen kuvaa.

Kun potilas saapuu hammashoitolaan, hänelle tehdään vaivan edellyttämä tai tarpeen mukaan koko suun tutkimus. Tutkimuksen perusteella sovitaan, mitä käynnin aikana tehdään. Samalla kun sovitaan hoidoista, pystytään kertomaan myös sen, kauanko hoitokäynnin arvioidaan kestävän.

Uutta palvelumallia tarjotaan ensi vaiheessa Palokan hammashoitolan aikuisväestölle, jolla on mahdollisuus tulla vastaanotolle joustavasti ilmoitetun tunnin aikana. Potilaalla tulee myös olla mahdollisuus vastaanottaa tarkka vastaanottoaika tekstiviestillä matkapuhelimeensa.

Palvelua ei ole tarkoitettu erikoishammashoidon asiakkaille (esim. oikomishoito, kliininen erikoishoito tai suukirurgia). Palvelu ei myöskään sovi potilaille, jotka haluavat myös jatkossa asioida Palokan hammashoitolassa tietyn hammaslääkärin tai suuhygienistin vastaanotolla. Näille potilaille annetaan ajanvarauksesta entiseen tapaan normaali vastaanottoaika.

Palvelu on potilaalle samanhintaista kuin muut hammashoitolan palvelut

Potilas maksaa hoidosta saman verran kuin muulloinkin JYTE:n hammashoitolan palveluita käyttäessään. Käyntimaksun lisäksi peritään maksu niistä toimenpiteistä, joita käynnin aikana tehdään. Toimenpiteistä perittävät maksut ovat nähtävillä osoitteesta: www.jkl.fi/terveys/suunterveys/maksut.

Palokan hammashoitolan uudesta toimintamallista voi lukea lisää osoitteessa: www.jyvaskyla.fi/terveys/suunterveys/palokka/suukuntoon

3.3.2015Emmi Hyvönen

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje