Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Jyväskylän verkkosivut käyttäjien mielestä parhaat

Jyväskylän verkkosivut käyttäjien mielestä parhaat

Ruutukaappaus kaupungin www-sivuston etusivultaVuonna 2012 toteutetun Suomen OnlineTukimus Oy:n Kuntien internet-sivujen käyttäjätutukimukseen osallistui 14 kuntaa, suurista kaupungeista Oulu, Helsinki, Turku ja Vantaa. Tutkimuksessa verkkosivustojen käyttäjiltä kysyttiin sivuilla olleen kyselyn avulla mielipiteitä verkkosivustosta ja sen kehittämisestä.

Kysely toteutettiin 11.10.-6.11.2012. Kyselyyn Jyväskylän osalta vastasi 617 henkilöä.

Kyselystä saatiin käyttäjätyytyväisyysindeksi, joka oli vertailuun osallistuneista kunnista paras sekä Jyväskylän kaupungilla (3,57) että samalla tuloksella Naantalilla. Vertailun kolmoseksi tuli Raisio (3,55) ja neljänneksi Oulu (3,52). Käyttäjätyytyväisyysindeksin maksimipistemäärä on 5.

Käyttäjätyytyväisyysindeksi on keskiarvo neljästätoista väittämästä, joista sai antaa arvosanan 1-5. Jyväskylä sai siis tänä vuonna indeksiksi 3,63 - vertailuun osallistuneiden kuntien keskiarvo oli 3,43. Vuonna 2011 tehdyssä tutkimuksessa Jyväskylän arvoksi saatiin 3,48, vuonna 2011 3,48, 2010 3,57, 2009 3,63, 2008 3,71, 2007 3,67, vuonna 2006 3,65 ja vuonna 2004 3,71. Väittäminä toimineet kysymykset ovat olleet lähes samat usean vuoden ajan.

Kouluarvosana Jyväskylässä 7,76, vertailun kuntien keskiarvo 7,53

Tutkimuksessa sai sivustolle antaa myös kouluarvosanan asteikolla 4-10. Jyväskylä sai arvosanaksi 7,76, joista Jyväskylän kaupungin asukkaiden antamaksi keskiarvoksi tuli 7,75 ja ulkopaikkakuntalaisten 7,79.

Jyväskylän kaupungin verkkosivusto sai parhaat keskiarvot vuonna 2012 väittämistä:
- Sivusto on hyödyllinen 4,17 (vuonna 2011 4,16)
- Sivut toimivat ongelmitta 3,82 (vuonna 2011 3,73)
- Sivusto säästää aikaa ja vaivaa 3,81 (vuonna 2011 3,75)

Heikoimmat keskiarvot tulivat väittämistä:
- Sivustolla oleva tieto on helppo löytää 3,13 (vuonna 2011 3,12)
- Erottuu edukseen 3,10 (vuonna 2011 2,95)

Poikkeuksellisesti tässä tutkimuksessa lähes kaikki Jyväskylän käyttäjätyytyväisyysindeksin arvot nousivat verrattuna edellisiin. Eniten nousivat väittämät:
Sivusto on selkeä 3,24 -> 3,42
Sivustolla on miellyttävä ulkoasu 3,28 -> 3,46
Sivustolla on helppo liikkua 3,44 -> 3.57
Sivusto on ajanmukainen 3,43 -> 3,55
Pidän tästä sivustosta 3,35 -> 3,47

Taustaa

Jyväskylän kaupungin verkkosivut ovat osallistuneet tähän vuosittain järjestettävään tutkimukseen vuodesta 2001 alkaen. Vuonna 2001 vertailussa Jyväskylän sivut olivat suurten kaupunkien parhaat, 2002 vertailun parhaat, 2003 jaettu voitto Oulun sivujen kanssa, 2004, 2006 ja 2007 vertailun parhaat, 2008 kolmanneksi parhaat, 2009 parhaat, 2010 toiseksi parhaat, 2011 kuudennet ja nyt jälleen parhaat yhdessä Naantalin sivujen kanssa.

Jyväskylän kaupungin sivuston pääsivujen ulkoasu ja rakenne uusittiin viimeksi kesäkuussa 2012. Samalla otettiin käyttöön uusia tekniikoita, mm. muokkautuva suunnittelu (responsive design).

Vuonna 2012 etusivulla käytiin vajaat 1,7 miljoonaa kertaa noin 4 miljoonan eri vierailun aikana. Sivustolla on noin 91 000 sivua, joita ladattiin yhteensä noin 23 miljoonaa kertaa. Kaupungin sivuilla on myös kolmattakymmentä sähköistä asiointipalvelua, mm. avoimen työpaikan hakeminen, päivähoitoon hakeminen, tonttien hakeminen, rakennusvalvonnan sähköinen lupahakemus jne.

Lisätietoja:
Käyttäjät aiempaa tyytyväisempiä kaupungin sivuihin (9.11.2012)
http://www.jyvaskyla.fi/ajankohtaista/arkisto/1/0/57306
Jyväskylän kaupungin www-sivuja ladattiin yli 23 miljoonaa kertaa vuonna 2012 (16.1.)
http://www.jyvaskyla.fi/ajankohtaista/arkisto/1/0/58572
Verkkoviestintä
http://www.jyvaskyla.fi/viestinta/internet

Verkkoviestintäpäällikkö Mikael Ratschinskij
etunimi.sukunimi@jkl.fi
p. 014 266 1564

28.2.2013Mikael Ratschinskij

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje