Suoraan sisältöön
Jyväskylän kaupunki
Jyväskylän kaupunki / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Kyselyn mukaan Jyväskylän kaupungin kotihoidon asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä yksityiseen palveluun

Kyselyn mukaan Jyväskylän kaupungin kotihoidon asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä yksityiseen palveluun

Syyskuussa 2011 tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan Jyväskylän kaupungin kotihoidon asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä palveluseteliin. Asiakkaista 93 % oli erittäin tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä palvelusetelillä tuotettuun palveluun ja 88 % asiakkaista koki, että palveluseteli tukee heidän osaltaan kotona asumisen jatkumista. Asiakastyytyväisyyden mittaaminen on erittäin tärkeässä roolissa palvelusetelitoiminnan ja yritysten palvelujen kehittämisessä sekä kunnallisen päätöksenteon tukena.

Kyselyn mukaan asiakkaan oman valinnan mahdollistaminen, sekä julkisen ja yksityisen palvelun välillä että palvelusetelipalvelun tuottajan suhteen, lisää asiakastyytyväisyyttä. Palvelusetelitoiminnan eduiksi nähtiin muun muassa valinnanmahdollisuus palveluntuottajasta ja siitä milloin palveluja haluaa käyttää, mahdollisuus ostaa palveluja yksityiseltä puolelta sekä palvelusetelitoiminnan tarjoama tuki.

- Myös kaupungin näkökulmasta koetaan arvokkaaksi se, että asiakkaalla on mahdollisuus tehdä valintoja ja vaikuttaa näin palvelunsa toteuttamistapaan, kertoo vastuualuejohtaja Sirkka Karhula Jyväskylän kaupungilta.

Valtaosa asiakkaista, 95 %, oli täysin samaa mieltä tai melko samaa mieltä siitä, että palvelusetelillä tuotetut palvelut ovat laadukkaita. 78 % vastaajista oli täysin tai melkein samaa mieltä, että hyvinvointialan palveluntarjoajien verkosto Klemmari on helppokäyttöinen.

- Yksityiset palveluntuottajat panostavat toimintansa kehittämiseen ja palvelun laatuun, ja se näkyy kyselyn tuloksissa, sanoo Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy:n koordinaattori Mia Lindberg.

Kotihoidon palveluseteli on ollut käytössä vuodesta 2004 alkaen. Kotihoidon palveluseteliä on käytetty vanhusten tilapäisessä ja säännöllisessä kotihoidossa, tukipalveluissa ja omaishoitajien sijaispalveluissa. Tuetun kotona asumisen palveluseteli otettiin käyttöön syksyllä 2011.

Syyskuun 2011 aikana tehtyyn asiakastyytyväisyyskyselyyn saatiin yhteensä 119 vastausta, vastausprosentiksi tuli 47. Vastaajista oli naisia 79 % ja miehiä 21 %. 63 % oli saanut palvelua palveluseteliasiakkaana ja 37 % vastaajista oli palveluseteliasiakkaan läheisiä tai omaisia. Vastaajista 56 % oli käyttänyt palveluseteliä alle vuoden ja 44 % yli vuoden. Kyselyn toteuttivat yhteistyössä Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy ja Jyväskylän kaupunki.

Lisätietoja:
Riitta Pylvänen, sosiaali- ja terveyspalvelukeskus, Jyväskylän kaupunki, p. 050 590 1525, etunimi@jkl.fi
Mia Lindberg, Klemmari-palvelu, Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy, p. 040 511 8325, mia.lindberg@jykes.fi

26.3.2012Kirsti Pehkonen

* = linkki ulos
** = linkki seutusivuille

Oma Jyväskylä - sähköinen asiointiportaaliMobiilikunta JyväskyläResurssiviisaus Neste Oil Ralli