Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutiset » Jyväskylän kaupungin www-sivuja ladattiin lähes 35 miljoonaa kertaa vuonna 2017 - ja muita tilastoja

Jyväskylän kaupungin www-sivuja ladattiin lähes 35 miljoonaa kertaa vuonna 2017 - ja muita tilastoja

Kaupungin pääsivuston (www.jyvaskyla.fi) etusivulla käytiin vuoden 2017 aikana 2 611 165 kertaa – lähes puoli miljoonaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Sivuston sivuja ladattiin 34 708 115 kertaa 4 886 086 eri vierailun aikana. Kuukauden aikana sivuille tultiin 177,4 eri maasta/organisaatiotason osoitteesta. Keskimäärin päivän aikana, joka päivä, sivuille tehtiin noin 13 386,5 vierailua.

Ajankohtaista-palstalle tehtiin vuoden aikana 1 700 uutista ja mediatiedotetta, lisäksi kuulutukset. Tapahtumakalenteriin lisättiin 4 756 tapahtumaa seudun kunnissa. Palautejärjestelmään tuli 6 373 julkista palautetta tai kysymystä.

Jos selaajat tulivat toisella sivustolla olevan linkin kautta sivuillemme, ylivoimaisesti todennäköisintä oli että kyseinen sivusto oli Google. Toiseksi todennäköisintä oli, että selaaja tuli Bing-hakukoneesta ja kolmanneksi todennäköisintä, että selaaja tuli Facebookista.

Suurin osa selaajista käytti nettiyhteytenään nebulacloudin, amazonawsin tai kaupungin verkkoa.

Suurin osa selaajista käytti selaimenaan (joulukuussa 2017) Chromea (46.7%), Safaria (15.7%), ”Mozillaa” (14.9%), Firefoxia (12,1%) tai Internet Exploreria (2.9%).

Vuoden 2012 aikana alkanut mobiililaitteilla selailu yleistyi 2017 aikana edelleen, joskin kasvun vauhti on selvästi hidastunut. Joulukuussa 2013 niillä tehtiin 15,9%, 2014 28,7%, 2015 35,5%, 2016 38% ja 2017 38,3% käynneistä. Mobiililaitteiden käyttöjärjestelmät jakaantuivat joulukuussa 2017 näin: Android 23,6%, iOs 13,5% ja WindowsPhone 1,2%.

Kaupungin sivujen määrä on noin 84 000 osoitteiden mukaan (joulukuussa 2017).

Ylläolevat luvut koskevat vain osoitteita jyvaskyla.fi (ja sen aliosoitteita) ja www3.jkl.fi. Tämän lisäksi kaupungilla on noin 20 muutakin www-osoitetta sekä tietysti intranet.

Suosituimpia sivuja olivat: etusivu, kirjaston verkkokirjasto, Linkki, Linkkien reitit ja aikataulut, kirjasto, JVA:n asunnot, karttapalvelu, Kylän Kattauksen ruokalistat, haku, JVA:n asunnonhakulomake, Sää Jyväskylässä, kysymyspalsta, kaupunginteatteri, jyvaskylanseutu.fi, opetuspalvelut, LatuInfo, Vaajakosken kirjasto, tapahtumakalenterin etusivu, Jyväskylän Vuokra-Asunnot.

Responsiivisuutta, somea, älypuhelinsovellusta ja videointeja

Vuoden 2017 aikana 8 eri sivustolle tehtiin joko isompia uudistuksia tai ne avattiin täysin uusina ( http://www.jyvaskyla.fi/viestinta/internet/uutta/2017 ). Yhä useampi sivusto on mobiililaiteille optimoitu (responsiivinen).

Kaupungin eri palveluilla oli 2017 yli 100 palvelua sosiaalisessa mediassa, esim. sivuja Facebookissa ja Twitterissä, kuvia Instagramissa, videoita YouTubessa ja vastaavissa sekä useita blogeja.
Kaupungin pääfacebook-sivulla (https://www.facebook.com/jyvaskyla ) on kirjoitushetkellä 4216 (2016: 3388) “tykkääjää”. Kaupungin päätwitter-tilillä, minne mm. menevät kaupungin etusivun uutiset rss-syötteellä automaattisesti, on tällä hetkellä 3138 (2016: 2352) tilaajaa (https://twitter.com/JKLn_kaupunki ). Pääyoutube-sivustolla ( https://www.youtube.com/jyvaskylankaupunki ) on käyty 2017 katsomassa eri videoita 58 848 (2016: 30 854) kertaa (yhteensä alusta asti: 167 081 kertaa). Suosituin video viime vuonna oli “Oravan laulu: Vox Aurean KolmeKuutoset”, 18 854 katselukertaa.

Elokuussa 2012 käyttöönotettu Mobiilikunta Jyväskylä -mobiilisovellusta on ladattu 14 264 kertaa joulukuun 2016 loppuun mennessä. Linkki latausosoitteeseen löytyy mm. kaupungin etusivulta ja tästä ( http://www.mobiilikunta.fi/jyvaskyla/lataa ).

Keväällä 2013 aloimme lähettää valtuuston kokouksia suorana bambuserin kautta. Kokousten katsojamäärät ovat vaihdelleet, mutta yhteensä katsomiskertoja on vuoden 2017 aikana 2 596 kappaletta (keskimäärin 259,6 per kokous), joista suorana 1125 kappaletta (keskimäärin 112,5 per kokous).

Lähetimme livenä myös muita tilaisuuksia, kuten kuntalaistilaisuuksia, tiedotustilaisuuksia, tapahtumia jne. Niissä livekatsomismäärät ovat olleet tilaisuudesta riippuen muutamasta henkilöstö mutamaan kymmeneen.

Kuluvan vuoden 2018 verkkoviestinnän suurimpana urakkana on julkaisujärjestelmän vaihtaminen. Siihen etappina julkaisimme beta-sivuston maaliskuun alussa ( http://www.jyvaskyla.fi/ajankohtaista/arkisto/1/0/97061 )

Lisätietoja
Mikael Ratschinskij, verkkoviestintäpäällikkö
etunimi.sukunimi@jkl.fi
+358 14 26 61564

22.3.2018Mikael Ratschinskij

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje