Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutiset » Jyväskylän seudun joukkoliikennejaoston päätöksiä 30.11.2017

Jyväskylän seudun joukkoliikennejaoston päätöksiä 30.11.2017

Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen kuntien yhteinen joukkoliikennejaosto kokoontui torstaina 30.11. Päätösasioina käsiteltiin jaoston vuoden 2018 kokousten ajankohdat sekä joukkoliikenteen viestinnän ja markkinoinnin vuoden 2018 painopisteet.

Joukkoliikennejaoston kokoukset vuonna 2018

Joukkoliikennejaoston kokoukset järjestetään ensi vuonna torstaipäivinä 22.2., 26.4., 31.5., 30.8., 25.10. ja 29.11. Ylimääräisiä kokouksia pidetään puheenjohtajan kutsusta tarvittaessa. Kokouspaikkana on Jyväskylän Rakentajatalon kokoushuone Vire osoitteessa Hannikaisenkatu 17, mutta jaoston niin päättäessä kokous voidaan pitää muuallakin.

Kokouksen tarkastettu pöytäkirja valitusosoituksineen pidetään yleisesti nähtävillä Jyväskylän kaupungin verkkosivuilla siten, kun kuntalain 140 pykälä edellyttää.

Viestinnän ja markkinoinnin painopisteet 2018

Joukkoliikennejaosto päätti hyväksyä esitetyt Jyväskylän seudun joukkoliikenteen viestinnän ja markkinoinnin painopisteet vuodelle 2018 ja päättää niiden soveltamisesta talousarviopäätöksen mukaisesti joukkoliikenteen vuoden 2018 viestinnässä ja markkinoinnissa. Markkinointiin ja viestintään on talousarvioesityksessä varattu 125 000 euroa. Siitä noin puolet käytetään joukkoliikenteen kampanjoihin sekä puolet erityyppisiin tapahtumiin.

Joukkoliikenteen viestinnän ja markkinoinnin pitkäaikaisia tavoitteita ovat matkustajainformaation kehittäminen, joukkoliikennematkustamisen suosion kasvattaminen sekä paikallisliikennettä koskevien mielikuvien muokkaaminen positiiviseen suuntaan. Vuoteen 2025 mennessä joukkoliikenteen vuosittaiseksi matkamäärätavoitteeksi on asetettu 8 miljoonaa matkaa vuodessa (JYSELI 2025). Tavoitetta kohti on edetty hyvin, ja vuoden 2017 lopulla ylitettäneen 7 miljoonan vuosittaisen matkan raja.

Markkinoinnin toimenpiteet kohdistetaan pääasiassa kampanjoihin ja tapahtumiin. Osa kampanjoista on vuosittain toteutettavia (Bussiloikka kouluun, joukkoliikenne-edun markkinointi työnantajille, opiskelijakampanjat). Vuoden 2018 erityiskohteita ovat 7 miljoonan vuosittaisen matkamäärän täyttymiseen liittyvä markkinointikampanja ja Laukaan suunnan liikenteen (kilpailutettu linja 41) markkinointi. Iso markkinointikampanja toteutetaan myös mikäli lipputuotteisiin ja hinnoitteluun tehdään merkittäviä muutoksia. Muita mahdollisia markkinointikampanjoita toteutetaan siinä vaiheessa, kun reaaliaikainen reittiopas saadaan käyttöön, lipuntarkastus autoissa käynnistyy tai autoon saadaan info-TV-ruutuja.

Päätökset kokouksen asioista tehtiin esitysten mukaisina. Verkkosivulta http://julkinen.jkl.fi:8082/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epj_asil_tweb.htm?+bid=5696 löytyy koko esityslista liitteineen.

Lisätietoja:

– Joukkoliikennejaoston puheenjohtaja Tom Nevanpää, p. 050 586 0368, tom.nevanpaa[at]jkl.fi

– Palvelupäällikkö Kari Ström, p. 014 266 5139, kari.strom[at]jkl.fi

30.11.2017Kristiina Pentikäinen

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje