Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutiset » Alvar Aallon pääkaupunki Jyväskylä esittäytyi menestyksekkäästi eurooppalaisille kulttuurimatkailijoille puolen vuoden ajan Venetsiassa

Alvar Aallon pääkaupunki Jyväskylä esittäytyi menestyksekkäästi eurooppalaisille kulttuurimatkailijoille puolen vuoden ajan Venetsiassa

Jyväskylän kaupungin/Visit Jyväskylän ja nykytaideorganisaatio Frame Contemporary Art Finlandin yli puoli vuotta jatkunut markkinointiyhteistyö tuli päätökseensä, kun Venetsian 57. kansainvälinen taidebiennaali sulki sunnuntaina ovensa yleisöltä. Biennaalissa kävi tänä vuonna kaikkiaan 615 000 vierasta. Suomen Alvar Aalto -paviljongilla Erkka Nissisen ja brittiläisen Nathaniel Mellorsin The Aalto Natives -yhteisnäyttelyssä vieraili puolestaan lähes 180 000 kävijää.

Venetsian taidebiennaali oli suomalaisittain tänä vuonna menestys. Kansainvälisesti merkittävät taidejulkaisut nostivat Suomen Paviljongin näyttelyn kiinnostavimpien näyttelyiden joukkoon heti biennaalin alkuvaiheessa toukokuussa. Sama kiinnostus jatkui tapahtuman läpi.

Jyväskylä esillä päivittäin opastetuilla Aaltovartti-kierroksilla

Toukokuisen avajaisviikon mediaesittäytymisen jälkeen Suomen paviljongilla järjestettiin päivittäin opastettuja Aaltovartti-kierroksia, joissa eurooppalaisille kulttuurimatkailijoille kerrottiin lisää näyttelystä, Suomen Aalto-paviljongista sekä Jyväskylästä Alvar Aallon pääkaupunkina. Kierroksen jälkeen vierailla oli myös mahdollisuus tutustua Jyväskylään tarkemmin digitaalisesti esillä olleen materiaalin ja esitteiden avulla. Aalto-kierroksille osallistui biennaalin aikana kaikkiaan noin 800 kulttuurimatkailun ystävää. Parhaimmillaan yksittäisellä kierroksella oli yli 30 osallistujaa.

- Venetsian taidebiennaali oli mielenkiintoinen ja täysin uudenlainen areena markkinoida Jyväskylää Alvar Aallon pääkaupunkina ja matkailukohteena. Framen kanssa hyvin toimineen yhteistyön avulla meillä oli mahdollisuus tavoittaa satoja tuhansia eurooppalaisia kulttuurimatkailun ystäviä. Olemme todella ilahtuneita onnistuneesta tapahtumasta ja Suomen näyttelyn saamasta myönteisestä huomiosta, toteaa Visit Jyväskylän markkinointipäällikkö Susanne Sarvilinna.

Luontevana jatkona Aalto-matkailun kehittämiselle Jyväskylässä

Jyväskylässä on tehty Aalto-matkailun kehittämistyötä jo puolentoistavuoden ajan. Tarkoituksena on ollut avata Alvar Aallon pääkaupungin hienoudet yhä laajemman yleisön elämykseksi. Käytännössä Alvar Aallon kulttuuriperinnön ympärille on synnytetty esimerkiksi uusia matkailullisia tuotteita ja tuotekokonaisuuksia.

- Alvar Aallon kulttuuriperinnön ympärille on kehitetty muun muassa uusia opastuskierroksia, vesistöä ja Aallon arkkitehtuuria yhdistäviä matkailupalveluita, omatoimimatkailuun mobiilisovelluksella toimivia teemareittejä ja paljon muuta. Samaan aikaan olemme myös kehittäneet visitjyvaskyla.fi/alvaraalto -verkkosivuja sekä toteuttaneet teemaan liittyviä markkinointikampanjoita kotimaassa ja kansainvälisesti. Koko kehittämis- ja markkinointityö on perustunut aktiiviseen poikkitoimialalliseen yhteistyöhön eri toimijoiden kesken, Sarvilinna kertoo.

Yksittäisen kulttuurimatkailijan lisäksi Alvar Aalto kiinnostaa myös kansainvälisiä media- ja matkanjärjestäjäryhmiä, joita Jyväskylässä on vieraillut ahkeraan kuluneen vuoden aikana. Visit Jyväskylä on osallistunut myös Culture EDEN -kilpailuun, jossa etsitään uutta nousevaa kulttuurimatkailukohdetta. Kilpailun voittaja ratkeaa Matka2018-messuilla Helsingissä tammikuussa. Suunnitteilla on myös uusi markkinointiyhteistyö ensi vuonna Venetsiassa järjestettävän arkkitehtuuribiennaalin ympärille.

- Kansainvälisen vetovoiman näkökulmasta Jyväskylän seudulla on käsissään todellinen timantti ja siksi olemme nostaneet Aallon arkkitehtuurin Jyväskylän seudulla yhdeksi kansainvälisen matkailun kärjeksi, yhdessä vesistöluonnon sekä liikunta- ja hyvinvointiteemojen kanssa. Kehittämistyö jatkuu ja uusia mielenkiintoisia sisältö- ja markkinointiavauksia on tulossa myös tulevalle vuodelle, Sarvilinna vihjaa.

Lisätietoja:
Susanne Sarvilinna
Markkinointipäällikkö
Visit Jyväskylä, Jyväskylän kaupunki
p. 014 266 1360, 0400 885 786
susanne.sarvilinna@jkl.fi
Käyntiosoite: Tietotalo, Kilpisenkatu 1, 40100 Jyväskylä
Postiosoite: PL 1008, 40101 Jyväskylä

28.11.2017Jaana Pinson

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje