Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutiset » Jyväskylässä loistava kongressivuosi 2016

Jyväskylässä loistava kongressivuosi 2016

Jyväskylä sijoittui vuoden 2016 valtakunnallisissa kongressitilastoissa kävijöiden määrällä mitattuna neljänneksi. Kansainvälisiä kokouksia ja kongresseja järjestettiin 52 ja niissä oli 4540 osallistujaa. Osallistujamäärän kasvu oli edelliseen vuoteen verrattuna 33%.

Pääasiassa kokoukset järjestettiin Jyväskylän yliopistossa, mutta myös Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä ja Jyväskylän kaupunki toimivat useissa kokouksissa isäntinä. Kansainvälinen kokous tai kongressi on saman ammatillisen, kulttuurisen tai muun ryhmittymän edustajien kokoontuminen tietyn aiheen käsittelyä varten. Osallistujista vähintään 20% pitää olla ulkomaalaisia. Jyväskylän kongressit järjestetään pääosin tieteellisen tiedon jakamista varten.

Kansainvälisten kokousten ja kongressien lukumäärät ja osallistujamäärät vaihtelevat vuosittain suuresti. Vuosi 2016 oli koko maassa ennätysvilkas. Merkittävin syy tähän oli se, että varsinkin Helsingissä järjestettiin suuria kansainvälisiä kongresseja, joiden osallistujamäärät olivat tuhansia.
- Jyväskylän noususta TOP 5 kongressikaupunkien joukkoon on kiittäminen hyviä kongressijärjestäjiä, kehuu Jyväskylä Convention Bureaun markkinointipäällikkö Jaana Ruponen.

- Kansainvälisten kokousten ja kongressien järjestämisellä saadaan arvokasta näkyvyyttä tieteelliselle osaamiselle ja omalle tiedeyhteisölle, Jaana Ruponen jatkaa.
- Jyväskylä on sopivankokoinen kongressikaupunki ja osallistujat antavat hyvää palautetta. Puhdas luonto, risteilyt ja rantaraitilla kävely olivat monien mielestä piristäviä kokemuksia raskaan kongressipäivän jälkeen.

Kongressivieraat tuovat kaupunkiin matkailutuloa. Finland Convention Bureaun vuonna 2013 tekemän valtakunnallisen tutkimuksen mukaan osallistujat kuluttivat Suomessa rahaa keskimäärin 256 euroa vuorokautta kohden/henkilö. Tästä on laskettu jäävän Jyväskylään 237 euroa vuorokautta kohden/henkilö. Vuoden 2016 Jyväskylän kongressitulo on yli 4,3 miljoonaa euroa.

Jyväskylän kongressimarkkinointi perustuu 23 julkisen yhteisön ja yrityksen muodostamaan verkostoon. Verkoston toiminta kanavoituu Jyväskylä Convention Bureaun kautta, joka auttaa kansainvälisten kokousten ja kongressien järjestäjiä hakemaan oman alansa tapahtumia Jyväskylään.

Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö Jaana Ruponen, Jyväskylä Convention Bureau, puh. 050 344 6496, etunimi.sukunimi@jcb.fi

10.3.2017Kirsti Lehtola

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje