Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutiset » ”Nää vetää mitä vaan” – Jyväskylä Sinfonian kuulijat ovat tuoreen tutkimuksen mukaan erittäin tyytyväisiä orkesterin toimintaan

”Nää vetää mitä vaan” – Jyväskylä Sinfonian kuulijat ovat tuoreen tutkimuksen mukaan erittäin tyytyväisiä orkesterin toimintaan


Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n ja Innolink Research Oy:n toteuttamassa kävijätutkimuksessa selvitettiin konserttikävijöiden tyytyväisyyttä, konserttiodotuksia ja -kokemuksia, toiveita tulevista ohjelmistoista sekä muita kehittämisehdotuksia.

Kysely toteutettiin huhti-toukokuussa Suomen eri orkestereiden konserttikävijöille internetissä, ja vastauksia saatiin yhteensä 2673 kappaletta; Jyväskylä Sinfonian osalta vastauksia tuli 222 kappaletta. Vastaajista noin kolmasosa oli kausilippujen haltijoita ja kolmasosa satunnaiskävijöitä, mikä johti erilaisiin näkökulmiin konserttikokemuksesta.

Jyväskylä Sinfonian kohdalla tulokset osoittavat konserteille ladattujen korkeiden odotusten täyttyvän lähes täydellisesti joka kerta, mikä johti suureen todennäköisyyteen (yli 95 %) käydä jatkossakin saman orkesterin konserteissa. Suurin innoittaja konserttikäyntiin olikin aiempi osallistuminen vastaavaan tapahtumaan, minkä lisäksi henkilökohtainen kiinnostus klassista musiikkityyliä kohtaan oli merkittävä tekijä. Hyvä mieli konserteissa syntyi kauniin kuunneltavan ja katseltavan, myönteisen kokemuksen sekä arjesta irtaantumisen muodostamasta kokonaisuudesta, unohtamatta konserttien sosiaalista merkitystä ja ystävien tapaamista. 90 % vastaajista näki Jyväskylä Sinfonian arvon osana kaupungin palveluja erittäin tärkeänä. Lisäksi 96 % kävijöistä suosittelisi Jyväskylä Sinfonian konsertteja tuttavilleen.

Tärkeimpinä tiedotuskanavina nähtiin perinteiset lähteet, kuten paperinen kausiesite, sanomalehtimainokset sekä internetsivut. Tulevaisuudessa entistä tärkeämpinä viestintäkanavina pidettiin sähköistä uutiskirjettä sekä sosiaalista mediaa. Konserttien oheispalvelut, kuten lipunmyynti, ravintolapalvelut ja oheistuotteiden myynti keräsivät kiitosta hyvin järjestelyin. WC-tilojen vähäisyys, narikka-jonojen pituus sekä väliaikatarjoilujen hintataso nousivat toisaalta myös kehittämiskohteiksi. Konserttien sopiva kesto herätti myös paljon keskustelua; sopivana illan kokonaiskestona pidettiin yleisesti maksimissaan kahta tuntia.

Lisätiedot: viestintäpäällikkö Jenni Hakola, p. 014 266 4167, jenni.hakola[at]jkl.fi Jyväskylä Sinfonia
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Innolink Research Oy

20.10.2017Jenni Hakola

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje